Knokke-Heist bezoeken als toerist?
Ja Nee

App 112.be

App 112.be voor mensen in nood

112.be is een app waarmee je de noodcentrales (brandweer, ambulance of politie) kan contacteren. Het is in de eerste plaats een levensbelangrijke aanvullende manier om de noodcentrales te bereiken. Via de app krijgt de noodcentrale immers onmiddellijk je locatie te zien en kunnen ze je in geval van nood gemakkelijker terugvinden. In een noodsituatie telt iedere seconde!

Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis kunnen eenvoudig in de app 112 BE aangeven dat zij niet kunnen telefoneren. Zij kunnen dan via berichten met de noodcentrale communiceren. Via de app kan je bepaalde medische info doorgeven, zoals hartproblemen, diabetes, allergieën, bloedgroep, ... De operator beschikt dan al over de informatie nog voordat je iets hebt gezegd en zo kan dit al doorgeven aan de hulpdiensten die ter plaatse komen. Ook werd de app 112 BE gescreend en aangepast voor blinden en slechtzienden.

Stel je voor dat iemand tijdens een gesprek het bewustzijn verliest, hebben de hulpdiensten bij een interventie al je contactgegevens via de app 112 BE. Ook kan het handig zijn bijvoorbeeld als er namen zijn die wat moeilijker klinken. Als die gegevens dan in de app 112 BE zijn ingegeven, is dat een extra hulpmiddel voor de operatoren.

De app 112 BE draagt bij tot een beter resultaat bij interventies.

Bijkomende functionaliteiten via de app 112 BE

Gelukkig valt een levensbedreigende situatie niet al te vaak voor. Er zijn ook situaties waarbij je - bijvoorbeeld bij storm en waterschade - wel hulp verwacht, maar ook de noodcentrales niet wenst te belasten.

Daarom kan je sedert 11 februari 2023 via de app 112 BE ook het permanent beschikbare e-loket 1722.be bereiken alsook het nummer 1722 wanner dit wordt geactiveerd bij stormweer. De burger kan '1722' gebruiken om een tussenkomst van de brandweer voor wateroverlast of stormschade te vragen. Via het digitaal loket zal je binnenkort tevens ook een aanvraag voor wespenverdeling kunnen indienen.

Deze bijkomende functionaliteit zorgt er mee voor dat het noodnummer 112 nog meer bereikbaar blijft voor levensbedreigende situaties en niet overbelast geraakt bij een storm of zwaar onweer.

Vergeet niet dat wanneer een storm of onweer veel schade veroorzaakt, er veel burgers tegelijk naar 1722 kunnen bellen en dat je dan misschien wel even geduld zal moeten oefenen vooraleer je een operator aan de lijn krijgt. De brandweer zal in dat geval ook haar oproepen per straat, wijk of gebied groeperen. Het is dus niet omdat je even moet wachten bij het bellen naar 1722 dat je door de brandweer minder snel geholpen zal worden.

Omgekeerd is het ook niet zo dat wanneer je oproep snel wordt aangenomen dat de brandweer sneller te plaatse zal komen. Het heeft bijgevolg geen enkele zin om terug te bellen naar 1722 met de vraag waar de brandweer blijft. Terugbellen heeft enkel zin wanneer je zou vaststellen dat de interventie van de brandweer niet meer nodig is (bv. omdat het water al weggetrokken is).

Bellen naar 1722 garandeert je zeker ook geen snellere afhandeling van je vraag dan wanneer het digitaal loket 1722 gebruikt.

Hoe zien de wijzigingen eruit?

De eerste pagina van de app 112 BE wijzigt niet! Op het eerste scherm kan je klikken op een van de icoontjes ziekenwagen, brandweer of politie, afhankelijk van de dringende, potentieel levensbedreigende hulp, die je nodig hebt.

Op deze pagina kan je ook via het pijltje naar rechts swipen waarmee je terecht komt op een tweede pagina. Daar kan je kiezen of je - bij voorkeur - doorverwezen wordt naar het e-loket 1722.be of dat je - in tijden dat het noodnummer geactiveerd is - naar het nummer 1722 wenst te bellen.

Download de gratis app in de App Store (Apple) of in de Play Store (Android) via de zoekterm ‘112 BE’. Opgelet: de app 112.be werkt enkel in België.

Meer info?