Statuten Cultuurraad Knokke-Heist
Wettekst
BESLUIT :
STATUTEN CULTUURRAAD KNOKKE-HEIST
I. Doel, opdracht en bevoegdheid
Art. 1 Doel |
De Cultuurraad is het gemeentelijk adviesorgaan voor het cultuurbeleid in Knokke-Heist. |
Art. 2 |
De Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen zal de Cultuurraad betrekken bij de voorbereiding en de uitvoering van het gemeentelijke cultuurbeleid. De Cultuurraad heeft enerzijds als doelstelling een dynamisch overlegplatform te zijn voor al wie begaan is met het cultuurbeleid in de gemeente. Dit wordt gerealiseerd door de Algemene Vergaderingen te organiseren als openbare fora waar de nadruk ligt op inspraak. Anderzijds heeft de Cultuurraad als doel advies te geven aan het Gemeentebestuur met betrekking tot het gemeentelijke cultuurbeleid in de breedste zin van de betekenis. De Cultuurraad zal bijgevolg in het kader van de beleidsvoorbereiding en evaluatie om advies gevraagd worden over de culturele aangelegenheden. De Cultuurraad zal tevens om advies worden gevraagd bij de opmaak en de uitvoering van de doelstellingen omtrent cultuur, bibliotheek en erfgoed in het gemeentelijk meerjarenplan. Het Gemeentebestuur moet geen advies vragen over de opmaak van de gemeentelijke begroting. Daarnaast heeft de Cultuurraad de mogelijkheid om over alle beleidsdossiers waarvan zij vindt dat er culturele belangen in het geding zijn, op eigen initiatief advies uit te brengen aan het Gemeentebestuur. |
Art. 3 Bijkomende opdracht |
De Cultuurraad heeft bovendien de bijkomende opdrachten:
|
Art. 4 |
De Cultuurraad bestaat uit een Algemene Vergadering waarin alle culturele actoren van Knokke-Heist kunnen zetelen en een Bestuur dat door de Algemene Vergadering wordt verkozen. Binnen de Cultuurraad kunnen voor specifieke doeleinden werkgroepen of commissies worden samengesteld. Ook kan de Cultuurraad per werksoort en per territoriale geleding (dorp, wijk of deelgemeente) aparte secties oprichten.
|
Art. 5 |
De Cultuurraad heeft haar zetel in het Cultuurcentrum Scharpoord waar ook haar secretariaat is gevestigd. De zetel kan te allen tijde naar een ander adres worden verplaatst ingevolge een beslissing van het Bestuur.
|
II. Samenstelling van de Algemene Vergadering
Art. 6 Samenstelling AV |
De Algemene Vergadering van de Cultuurraad is samengesteld uit stemgerechtigde leden (afgevaardigden van de culturele organisaties, deskundigen en gecoöpteerde leden), waarnemers en adviseurs. Ten hoogste twee derde van de leden is van hetzelfde geslacht. |
Art. 7 Afgevaardigden |
§1 Elke private of publieke culturele organisatie of vereniging die werkt met vrijwilligers en/of professionele beroepskrachten en die een actieve culturele werking ontplooit op het grondgebied van de gemeente, kan een stemgerechtigde afgevaardigde aanduiden voor de Algemene Vergadering.
§2 Elke organisatie die een ideologische of filosofische strekking behartigt, kan een stemgerechtigde afgevaardigde aanduiden voor de Algemene Vergadering
§ 3: Om een afgevaardigde te kunnen aanwijzen, moeten de private en publieke culturele organisaties voldoen aan volgende voorwaarden: - een schriftelijke aanvraag doen bij het Bestuur van de Cultuurraad
|
Art. 8 Deskundigen en gecoöpteerde leden |
Een deskundige die lid van de Cultuurraad wenst te worden, dient een schriftelijke aanvraag met opgave van specifieke motivatie voor kandidaatstelling te richten aan het Bestuur van de Cultuurraad en woonachtig te zijn in de Gemeente. Uit de motivatie blijkt duidelijk de deskundigheid of verdienste van de kandidaat binnen het cultureel veld van Knokke-Heist of daarbuiten.
Het aantal deskundigen is beperkt tot maximaal één derde van het totaal aantal leden.
De Algemene Vergadering kan desgevallend daarnaast aanvullende stemgerechtigde leden coöpteren om de representativiteit te corrigeren (man/vrouw-verhouding, evenredige vertegenwoordiging werksoorten, …).
|
Art. 9 Aanvaarding leden en hersamenstelling |
Het Bestuur van de Cultuurraad beoordeelt alle aanvragen tot lidmaatschap en keurt die goed op basis van de formele criteria.
Bij de start van elke nieuwe gemeentelijke legislatuur wordt de Algemene Vergadering opnieuw samengesteld. Alle verenigingen of organisaties en deskundigen die tot toen lid waren, worden aangeschreven om hun kandidatuur opnieuw te bevestigen.
|
Art. 10 Waarnemers |
Kunnen de Algemene Vergadering bijwonen als niet-stemgerechtigd waarnemer: - alle schepenen die een bevoegdheid hebben over een culturele sector - iedereen die geïnteresseerd is in het cultuurbeleid in Knokke-Heist.
|
Art. 11 |
De directeur Vrijetijd, de directeur van het Cultuurhuis en het Diensthoofd Bibliotheek en Erfgoed kunnen als niet-stemgerechtigde adviseurs de Algemene Vergadering bijwonen.
|
Art. 12 |
Volgende kandidaten kunnen geen stemgerechtigd lid worden van de Algemene Vergadering: - leden van de Gemeenteraad of van het College van Burgemeester en Schepenen of diegenen die een ander politiek mandaat bekleden
|
Art. 13 |
Aan het mandaat van de leden van de Algemene Vergadering komt een einde:
Indien aan een lidmaatschap vroegtijdig een einde komt wordt bij voorkeur binnen een termijn van drie maanden in de opvolging voorzien.
|
Art. 14 Duur |
De Algemene Vergadering wordt binnen de zes maand na de installatie van de nieuwe gemeenteraad volledig vernieuwd. Zolang de nieuwe Algemene Vergadering niet is samengesteld, blijft de uittredende raad in functie.
|
III. Werking van DE ALGEMENE VERGADERING
Art. 15 Taken |
Tot de bevoegdheden van de Algemene Vergadering horen:
|
|
Art. 16 |
De Algemene Vergadering komt tenminste tweemaal per jaar samen.
Eén derde van de stemgerechtigde leden kan een bijeenroeping van de Algemene Vergadering eisen met een door hen opgestelde agenda. Deze samenkomst moet plaatsvinden binnen de maand na het schriftelijk indienen van het verzoek op het secretariaat van de Cultuurraad. Die buitengewone vergaderingen op verzoek van de leden kunnen niet worden samengeroepen tijdens de maanden juli en augustus.
|
|
Art. 17 Agenda |
De agenda wordt samengesteld door het Bestuur. De agendapunten worden besproken in de volgorde waarin zij op het oproepingsbericht voorkomen. Alleen bij een beslissing van de Algemene Vergadering kan de agenda worden gewijzigd.
Over onderwerpen die niet op de agenda voorkomen, kan niet geldig worden beraadslaagd, tenzij met het akkoord van twee derden van de aanwezige leden. Als een bepaald agendapunt niet kan worden afgehandeld, wordt het automatisch verdaagd naar de agenda van de volgende bijeenkomst en dan bij prioriteit behandeld, tenzij de Algemene Vergadering het anders bepaalt.
Alle relevante documenten liggen ter inzage in het secretariaat vanaf de verzending van de uitnodiging.
|
|
Art. 18 Voorzitter |
De samenkomsten van de Algemene Vergadering worden voorgezeten door de voorzitter, bij diens afwezigheid door de ondervoorzitter, en als ook deze niet aanwezig is, door het aanwezige Bestuurslid met de hoogste leeftijd. |
|
Art . 19 |
De Algemene Vergadering kan geldige besluiten treffen of gemotiveerde adviezen geven ongeacht het aantal aanwezige stemgerechtigde leden. De samenkomsten van de Algemene Vergadering zijn openbaar. De agenda, vergaderdatum en –plaats worden daarom ruim bekend gemaakt in de gemeente. Het stemrecht blijft voorbehouden aan de stemgerechtigde leden.
|
|
Art. 20 Beslissingen |
De besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.
Als wordt gestemd over personen of functies, of op verzoek van minstens één derde van de aanwezige stemgerechtigde leden, gebeurt de stemming geheim en schriftelijk. In de andere gevallen is de stemming publiek. Bij publieke stemming is de stem van de voorzitter van de vergadering beslissend ingeval van staking van stemmen.
|
|
Art. 21 |
Van elke bijeenkomst wordt een ontwerpverslag opgesteld. Dit ontwerpverslag wordt na goedkeuring door de voorzitter binnen de 10 werkdagen na de vergadering onder de leden verspreid.
Elk verslag bevat ten minste volgende elementen: - de goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering
* een korte toelichting van het agendapunt * een korte samenvatting van de bespreking * het resultaat van de stemming (indien van toepassing) * de conclusie van het agendapunt met vermelding van eventuele minderheidsstandpunten die worden gedragen door minstens een derde van de aanwezige stemgerechtigde leden De goedgekeurde verslagen van de Algemene Vergadering zijn openbaar en kunnen door elke inwoner van Knokke-Heist worden ingezien op het secretariaat van de Cultuurraad.
|
|
Art. 22 Commissies |
De Commissies per werksoort, specifiek beleidsthema of per territoriale geleding worden opgericht door de Algemene Vergadering. De secties hebben een voortdurende algemene opdracht. De Cultuurraad staat minstens in voor de goede werking van de Commissie Cultuurhuis & Beelden in de Stad en de Commissie Erfgoed & Straatnaamgeving. De Commissie Cultuurhuis & Beelden in de Stad behandelt het gemeentelijk beleid omtrent de werking van het Cultuurhuis en omtrent de aankoop, aanvaarding en/of plaatsing van een kunstwerk op het publiek domein. De werking en de samenstelling van de Commissie wordt beschreven in de bindende bijlage van deze statuten. De Commissie Erfgoed & Straatnaamgeving behandelt het gemeentelijk beleid omtrent het materieel en immaterieel erfgoed dat zich vertaalt in collectie-opbouw door het Gemeentebestuur, monumentenzorg, erfgoedprojecten buiten de muren van museum Sincfala, herdenkingen en dies meer. Daarnaast adviseert deze Commissie het Gemeentebestuur omtrent de naamgeving van straten en pleinen. De werking en de samenstelling van de Commissie wordt beschreven in de bindende bijlage van deze statuten. |
|
Art. 23 Werkgroepen |
Werkgroepen zijn van tijdelijke aard. Zij worden door de Algemene Vergadering opgericht. Zij bereiden onderwerpen voor ter bespreking, ter uitvoering of ter goedkeuring. Ook kunnen zij worden belast met de praktische uitvoering van beslissingen of met het organiseren van activiteiten. Naast leden van de Algemene Vergadering kunnen ook externe deskundigen of geïnteresseerden, die geen lid zijn van de Cultuurraad, deel uitmaken van deze groepen. Externen kunnen echter geen voorzitter van een werkgroep zijn. De voorstellen en adviezen van de werkgroepen worden voorgelegd aan het Bestuur en/of de Algemene Vergadering.
|
|
III. HET BESTUUR
Art. 24 Aanstelling van het Bestuur |
Het Bestuur telt twaalf leden. Zij worden bij geheime stemming verkozen uit en door de stemgerechtigde leden van de Algemene Vergadering. Het Bestuur kan dus uit deskundigen en afgevaardigden van de culturele verenigingen of organisaties bestaan. Minstens twee derde van de Bestuurders zijn echter afgevaardigden waarvan telkens 2 personen uit één van de vier onderstaande werksoorten komen: 1) Algemene Vorming
Elke culturele vereniging of organisatie behoort tot één van deze werksoorten. De indeling gebeurt door het Bestuur op basis van de werking zoals die naar voor komt uit de werkingsverslagen.
De 4 resterende plaatsen kunnen door deskundigen of gecoöpteerden ingevuld worden als zij binnen de top 12 qua stemmenaantal vallen.
Elk stemgerechtigd lid van de Algemene Vergadering kan stemmen op alle kandidaten.
De verkozen Bestuursleden kiezen daarna de voorzitter, de ondervoorzitter, de secretaris en de penningmeester. Bij staking van stemmen is het aantal voorkeurstemmen van de voorafgaande stemming door de Algemene Vergadering doorslaggevend.
|
|
Art. 25 Procedure verkiezing |
Kandidaturen voor het Bestuur worden opgevraagd bij de stemgerechtigde leden. Deze kandidaturen moeten minstens vijf dagen voor de verkiezingsdag zijn ingediend door de verenigingen, of organisaties of deskundigen zelf op het secretariaat van de Cultuurraad.
Indien voor een bepaalde werksoort zich niemand kandidaat stelt, wordt de plaats in het Bestuur open gehouden en wordt later opnieuw kandidaturen opgevraagd.
|
|
Art. 26 |
De voorzitter van het Bestuur is tevens ook voorzitter van de Algemene Vergadering. Samen met de secretaris tekent hij de bindende stukken van de Cultuurraad.
De ondervoorzitter vervangt de voorzitter bij zijn afwezigheid en/of op zijn vraag.
De penningmeester zorgt voor de bewaring van de gelden van de Cultuurraad op een post- of bankrekening en met de Voorzitter ondertekent hij/zij de bevelen tot betaling, die in opdracht van het Bestuur dienen te gebeuren. Hij/zij houdt tevens een regelmatig ingevuld kasboek bij.
|
|
Art. 27 Vergaderingen van Bestuur |
Het Bestuur vergadert minstens om de twee maand en zoveel als nodig om zijn taak te kunnen vervullen. De vergaderingen zijn niet openbaar en de Bestuursleden kunnen zich niet laten vervangen. Het Bestuur kan vaste of tijdelijke waarnemers uitnodigen op zijn bijeenkomsten en opdrachten geven aan derden.
|
|
Art. 28 |
Het Bestuur is bevoegd om het dagelijks beheer van de Cultuurraad te voeren. Daaronder valt onder meer:
|
|
Art. 29 |
Het College van Burgemeester en Schepenen heeft inzagerecht op de rekeningen en kan een ambtenaar belasten met de controle op de financiële verrichtingen.
|
|
Art. 30 |
De duur van de Bestuursmandaten bedraagt 6 jaar. De Bestuursmandaten vervallen op de eerstvolgende Algemene Vergadering na de nieuwe samenstelling van de Algemene Vergadering. Bij het voortijdig wegvallen, om welke reden ook, van een Bestuurslid, wordt in de opvolging tot het einde van het betrokken Bestuursmandaat voorzien door een tussentijdse verkiezing in de werksoort waartoe het uittredend Bestuurslid behoorde. |
|
V. SLOTBEPALINGEN
Art. 31 Opheffingen |
De statuten van de Cultuurraad zoals goedgekeurd door de Algemene Vergadering van de Cultuurraad op 5 juni 2003, op de datum van bekrachtiging door de Gemeenteraad op 18 december 2003 worden opgeheven.
De statuten van de adviescommissie Beelden in de Stad zoals goedgekeurd door de Gemeenteraad op 26 april 2001 worden opgeheven.
|
|
Art. 32 Invoegetreding |
Het voorliggend reglement komt in voege na de goedkeuring door de Gemeenteraad op 25/4/2019.
|
|
VI. BINDENDE BIJLAGE 1: OPDRACHT EN WERKING COMMISSIE CULTUURHUIS & BEELDEN IN DE STAD
Art. 33 Opdracht |
De Commissie Cultuurhuis & Beelden in de Stad bereidt het advies voor met betrekking tot het gemeentelijk beleid omtrent de werking van het Cultuurhuis en de aanwezigheid van beeldende kunst in de publieke ruimte van Knokke-Heist. . |
|
Art. 34 Wat is het Cultuurhuis |
Onder het Cultuurhuis ressorteren de gemeentelijke diensten Cultuur, Bibliotheek, Erfgoed en Jeugd. Het Cultuurhuis van Knokke-Heist staat in voor het uitvoeren van een zeer breed gemeentelijk cultuurbeleid op vlak van onder meer sociaal-cultureel werk, tentoonstellingen, bibliotheekwerking, niet-formele educatie, podiumkunsten, film, erfgoed, jeugdactiviteiten, jeugdwerkingen, speelruimte, jeugdwelzijn, senioren, schoolprogrammering, beeldende kunst in de publieke ruimte, vrijwilligers, gemeenschapsvorming, cultuurspreiding, cultuurparticpatie, straat- en pleinanimatie, carnaval, ….
|
|
Art. 35 Bevoegdheden |
De Commissie neemt kennis van het functioneren en de programmering van het Cultuurhuis. Zowel op eigen initiatief als op vraag van het College kan het deze werking adviseren. Daarnaast volgt en adviseert de Commissie met specifieke aandacht het beleid van het Gemeentebestuur omtrent beeldende kunst in de publieke ruimte. Voor elke aankoop, aanvaarding en/of (ver)plaatsing van een kunstwerk op haar publiek domein vraagt het Gemeentebestuur advies aan de Commissie. Dit advies wordt toegevoegd aan het Gemeenteraadsraadsdossier.
Om zijn bevoegdheden daadwerkelijk te kunnen uitoefenen heeft de commissie recht op informatie over alle beleidsbeslissingen van het gemeentebestuur betreffende het Cultuurhuis en Beelden in de Stad. |
|
Art. 36 Samenstelling |
De Commissie telt maximum stemgerechtigde 14 leden. Personen met een politiek mandaat kunnen geen lid zijn.
De Commissieleden zijn tevens lid van de Cultuurraad of worden dit na hun aanduiding als lid van de Commissie. Commissieleden behoren tot doelgroepen van het Cultuurhuis en/of zijn vertegenwoordigers van gebruikers van het Cultuurhuis. Zij komen uit verschillende sectoren.:
De leden:
De voorzitters van de adviesraden kunnen in hun plaats een ander lid van hun bestuur aanduiden.
|
|
Art. 37 Waarnemers |
Kunnen de Commissie Cultuurhuis & Beelden in de Stad bijwonen als niet-stemgerechtigd waarnemer: - alle schepenen die een bevoegdheid hebben over een culturele sector |
|
Art. 38 Adviseurs en medewerkers |
De directeur Vrijetijd, de directeur van het Cultuurhuis en het Diensthoofd Bibliotheek en Erfgoed en/of diens aangestelden kunnen als niet-stemgerechtigde adviseurs de Commissie bijwonen. Tevens kan de Commissie deskundigen uitnodigen om specifieke agendapunten toe te lichten.
|
|
Art. 39 Onverenigbaar-heden |
Onverenigbaarheden met het stemgerechtigd lidmaatschap zijn :
|
|
Art. 40 Duur en einde lidmaatschap |
De duur van het lidmaatschap bedraagt 6 jaar en eindigt bij de aanstelling van het nieuwe Bestuur. Bij de start van elke nieuwe legislatuur organiseert en bekrachtigt het nieuwe Bestuur de hersamenstelling van de Commissie Cultuurhuis & Beelden in de Stad. Bij het voortijdig wegvallen, om welke reden ook, van een Commissielid beslist het Bestuur of al dan niet een vervanger dient gezocht te worden. |
|
Art. 41 Coördinatie |
De Commissieleden kiezen een coördinator voor hun werkzaamheden. Bij staking van stemmen is de jongste kandidaat gekozen. |
|
Art. 42 Frequentie |
De Commissie komt minstens tweemaal per jaar bijeen.
|
|
Art. 43 Agenda |
De agenda wordt samengesteld door de coördinator van de Commissie in overleg met de directeur van het Cultuurhuis of diens aangestelde.
De uitnodiging met vermelding van de agenda wordt ten minste 8 kalenderdagen voor de bijeenkomst verstuurd. Aan de leden die hiermee hebben ingestemd zal de uitnodiging per e-post worden verstuurd.
Op de agenda moet elk voorstel worden ingeschreven dat ten minste 30 kalenderdagen voor de samenkomst schriftelijk door een lid van de Algemene Vergadering wordt ingediend bij de voorzitter van de Cultuurraad.
De agendapunten worden besproken in de volgorde waarin zij op het oproepingsbericht voorkomen. Alleen bij een beslissing van de Commissie kan de agenda worden gewijzigd.
Over onderwerpen die niet op de agenda voorkomen, kan niet geldig worden beraadslaagd, tenzij met het akkoord van twee derden van de aanwezige leden.
Als een bepaald agendapunt niet kan worden afgehandeld, wordt het automatisch verdaagd naar de agenda van de volgende bijeenkomst en dan bij prioriteit behandeld, tenzij de Commissie het anders bepaalt.
|
|
Art. 44 Beslissingen |
De besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.
Als wordt gestemd over personen of functies, of op verzoek van minstens één derde van de aanwezige stemgerechtigde leden, gebeurt de stemming geheim en schriftelijk. In de andere gevallen is de stemming publiek.
Bij publieke stemming is de stem van de voorzitter van de vergadering beslissend ingeval van staking van stemmen. Wanneer er bij geheime stemming over personen, staking van stemmen is, heeft een nieuwe stemronde plaats tussen de kandidaten met het gelijke aantal stemmen. Wanneer ook deze stemronde geen beslissend resultaat oplevert, is de jongste kandidaat gekozen.
|
|
Art. 45 Adviezen |
De commissie kan op eigen initiatief of op vraag adviezen overmaken aan het Gemeentebestuur.
Het College van Burgemeester en Schepenen kan schriftelijk advies vragen aan de Commissie. Indien mogelijk zal het College hierbij ook de wettelijke en financiële randvoorwaarden voegen waarmee de adviesgever rekening moet houden en zullen alle nodige documenten als bijlage bij de vraag toegevoegd worden. De commissie krijgt minstens 30 kalenderdagen om advies uit te brengen vanaf de verzending van de vraag om advies.
Elk advies, ondertekend door de coördinator van de Commissie, wordt voorgelegd aan het Bestuur van de Cultuurraad. Het advies is een document dat afzonderlijk bestaat van het verslag.
De adviezen worden vervolgens ondertekend door voorzitter en secretaris en schriftelijk aan het College van Burgemeester en Schepenen bezorgd.
|
|
Art. 46 Gemotiveerd antwoord |
Het College van Burgemeester en Schepenen antwoordt schriftelijk aan de voorzitter van de Cultuurraad binnen de 30 kalenderdagen, die ingaan de dag nadat het college kennisnam van het advies. De voorzitter bezorgt onmiddellijk een kopie van het advies aan de coördinator van de Commissie.
Indien het College van Burgemeester en Schepenen afwijkt van het advies, moet de motivatie hiervoor in het schriftelijk antwoord vermeld worden. |
|
Art. 47 Verslag |
Van elke bijeenkomst van de Commissie wordt een ontwerpverslag opgesteld. Dit ontwerpverslag wordt na goedkeuring door de coördinator binnen de 10 werkdagen na de vergadering onder de leden verspreid en aan de voorzitter van het Bestuur van de Cultuurraad bezorgd.
De leden beschikken over een termijn van tien werkdagen om hun opmerkingen over het ontwerpverslag te formuleren.
Na deze termijn wordt het verslag aan het college van burgemeester en schepenen bezorgd.
Elk verslag bevat ten minste volgende elementen: - de aanwezigheden, verontschuldigingen en afwezigheden - de goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering - de eigenlijke agendapunten die bestaan uit:
* een korte toelichting van het agendapunt * een korte samenvatting van de bespreking * het resultaat van de stemming (indien van toepassing) * de conclusie van het agendapunt met vermelding van eventuele minderheidsstandpunten die worden gedragen door minstens een derde van de aanwezige stemgerechtigde leden * de rapportering over het gevolg dat aan de versterkte adviezen is gegeven.
De goedgekeurde verslagen van de Commissie zijn openbaar en kunnen door elke inwoner van Knokke-Heist worden ingezien op het secretariaat van de Cultuurraad.
|
|
VII. BINDENDE BIJLAGE 2: OPDRACHT EN WERKING COMMISSIE ERFGOED & STRAATNAAMGEVING
Art. 48 Opdracht |
De Commissie Erfgoed & Straatnaamgeving bereidt het advies voor met betrekking tot het gemeentelijk beleid omtrent het materieel en immaterieel erfgoed dat zich vertaalt in collectie-opbouw door het Gemeentebestuur, monumentenzorg, erfgoedprojecten buiten de muren van museum Sincfala, herdenkingen en dies meer. Daarnaast adviseert deze Commissie het Gemeentebestuur omtrent de naamgeving van straten en pleinen.
|
|
Art. 49 Bevoegdheden |
De Commissie neemt kennis van het gemeentelijk beleid terzake. Zowel op eigen initiatief als op vraag van het College kan het dit beleid adviseren.
Om zijn bevoegdheden daadwerkelijk te kunnen uitoefenen heeft de commissie recht op informatie over alle beleidsbeslissingen van het gemeentebestuur betreffende het erfgoedbeleid en de straatnaamgeving van straten en pleinen. |
|
Art. 50 Samenstelling |
De Commissie telt maximum 9 leden. Personen met een politiek mandaat kunnen geen lid zijn.
De Commissieleden zijn tevens lid van de Cultuurraad of worden dit na hun aanduiding als lid van de Commissie. Commissieleden zijn erfgoedactoren binnen Knokke-Heist en/of zijn deskundig op vlak van erfgoedbeleid. Zij komen uit verschillende sectoren.:
De leden:
Twee leden van het Bestuur van de Cultuurraad zijn tevens lid van de Commissie.
|
|
Art. 51 Waarnemers |
Kunnen de Commissie Erfgoed en Straatnaamgeving bijwonen als niet-stemgerechtigd waarnemer: - alle schepenen die een bevoegdheid hebben over een culturele sector - alle schepenen die een bevoegdheid hebben over stadsontwikkeling |
|
Art. 52 Onverenigbaar-heden
|
Onverenigbaarheden met het stemgerechtigd lidmaatschap zijn : - personeelslid zijn van het Cultuurhuis - medewerker zijn van de toezichthoudende overheid, binnen de dienst die zich bezighoud met cultuur |
|
Art. 51 Adviseurs en medewerkers |
De directeur Vrijetijd, de directeur van het Cultuurhuis, het Diensthoofd Bibliotheek en Erfgoed en de stafmedewerker van de Dienst Erfgoed kunnen als niet-stemgerechtigde adviseurs de Commissie bijwonen. Tevens kan de Commissie deskundigen uitnodigen om specifieke agendapunten toe te lichten.
|
|
Art. 53 Duur en einde lidmaatschap |
De duur van het lidmaatschap bedraagt 6 jaar en eindigt bij de aanstelling van het nieuwe Bestuur. Bij de start van elke nieuwe legislatuur organiseert en bekrachtigt het nieuwe Bestuur de hersamenstelling van de Commissie Erfgoed & Straatnaamgeving. Bij het voortijdig wegvallen, om welke reden ook, van een Commissielid beslist het Bestuur of al dan niet een vervanger dient gezocht te worden. |
|
Art. 54 Coördinatie |
De Commissieleden kiezen een coördinator voor hun werkzaamheden. Bij staking van stemmen is de jongste kandidaat gekozen. |
|
Art. 55 Frequentie |
De Commissie komt minstens tweemaal per jaar bijeen.
|
|
Art. 56 Agenda |
De agenda wordt samengesteld de coördinator van de Commissie in overleg met de directeur van het Cultuurhuis of diens aangestelde.
De uitnodiging met vermelding van de agenda wordt ten minste 8 kalenderdagen voor de bijeenkomst verstuurd. Aan de leden die hiermee hebben ingestemd zal de uitnodiging per e-post worden verstuurd.
Op de agenda moet elk voorstel worden ingeschreven dat ten minste 30 kalenderdagen voor de samenkomst schriftelijk door een lid van de Algemene Vergadering wordt ingediend bij de voorzitter van de Cultuurraad.
De agendapunten worden besproken in de volgorde waarin zij op het oproepingsbericht voorkomen. Alleen bij een beslissing van de Commissie kan de agenda worden gewijzigd.
Over onderwerpen die niet op de agenda voorkomen, kan niet geldig worden beraadslaagd, tenzij met het akkoord van twee derden van de aanwezige leden.
Als een bepaald agendapunt niet kan worden afgehandeld, wordt het automatisch verzonden naar de agenda van de volgende bijeenkomst en dan bij prioriteit behandeld, tenzij de Commissie het anders bepaalt.
|
|
Art. 57 Beslissingen |
De besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.
Als wordt gestemd over personen of functies, of op verzoek van minstens één derde van de aanwezige stemgerechtigde leden, gebeurt de stemming geheim en schriftelijk. In de andere gevallen is de stemming publiek.
Bij publieke stemming is de stem van de voorzitter van de vergadering beslissend ingeval van staking van stemmen. Wanneer er bij geheime stemming over personen, staking van stemmen is, heeft een nieuwe stemronde plaats tussen de kandidaten met het gelijke aantal stemmen. Wanneer ook deze stemronde geen beslissend resultaat oplevert, is de jongste kandidaat gekozen.
|
|
Art. 58 Adviezen |
De commissie kan op eigen initiatief of op vraag adviezen overmaken aan het Gemeentebestuur.
Het College van Burgemeester en Schepenen kan schriftelijk advies vragen aan de Commissie. Indien mogelijk zal het College hierbij ook de wettelijke en financiële randvoorwaarden voegen waarmee de adviesgever rekening moet houden en zullen alle nodige documenten als bijlage bij de vraag toegevoegd worden. De commissie krijgt minstens 30 kalenderdagen om advies uit te brengen vanaf de verzending van de vraag om advies.
Elk advies, ondertekend door de coördinator van de Commissie, wordt voorgelegd aan het Bestuur van de Cultuurraad. Het advies is een document dat afzonderlijk bestaat van het verslag.
De adviezen worden vervolgens ondertekend door voorzitter en secretaris en schriftelijk aan het College van Burgemeester en Schepenen bezorgd.
|
|
Art. 59 Gemotiveerd antwoord |
Het College van Burgemeester en Schepenen antwoordt schriftelijk aan de voorzitter van de Cultuurraad binnen de 30 kalenderdagen, die ingaan de dag nadat het college kennisnam van het advies. De voorzitter bezorgt onmiddellijk een kopie van het advies aan de coördinator van de Commissie.
Indien het College van Burgemeester en Schepenen afwijkt van het advies, moet de motivatie hiervoor in het schriftelijk antwoord vermeld worden. |
|
Art. 60 Verslag |
Van elke bijeenkomst van de Commissie wordt een ontwerpverslag opgesteld. Dit ontwerpverslag wordt na goedkeuring door de coördinator binnen de 10 werkdagen na de vergadering onder de leden verspreid en aan de voorzitter van het Bestuur van de Cultuurraad bezorgd.
De leden beschikken over een termijn van tien werkdagen om hun opmerkingen over het ontwerpverslag te formuleren.
Na deze termijn wordt het verslag aan het college van burgemeester en schepenen bezorgd.
Elk verslag bevat ten minste volgende elementen: - de aanwezigheden, verontschuldigingen en afwezigheden - de goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering - de eigenlijke agendapunten die bestaan uit:
* een korte toelichting van het agendapunt * een korte samenvatting van de bespreking * het resultaat van de stemming (indien van toepassing) * de conclusie van het agendapunt met vermelding van eventuele minderheidsstandpunten die worden gedragen door minstens een derde van de aanwezige stemgerechtigde leden * de rapportering over het gevolg dat aan de versterkte adviezen is gegeven.
De goedgekeurde verslagen van de Commissie zijn openbaar en kunnen door elke inwoner van Knokke-Heist worden ingezien op het secretariaat van de Cultuurraad.
|
|
Gemeeteraad van 25 april 2019
Gepubliceerd op 30 april 2019