Knokke-Heist bezoeken als toerist?
Ja Nee

Omschrijving

Een huwelijk wordt ontbonden door een vonnis van de rechtbank. De echtscheiding wordt vervolgens overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand.

Voorwaarden

Onder bepaalde voorwaarden kunt u een afschrift of een uittreksel van de akte van echtscheiding aanvragen:

  • Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
  • Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.

Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?

Voor akten van echtscheiding wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:

  • de betrokkenen (uzelf en uw ex-partner)
  • de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
  • uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
  • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
  • uw erfgenamen
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.

Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.

Procedure

De akte van echtscheiding vermeldt:

  • het aktenummer van de huwelijksakte
  • de naam en voornamen van de personen die uit de echt gescheiden zijn
  • de gegevens van de (buitenlandse) beslissing (zoals voorzien in artikel 41, §1 BW).

U kunt een uittreksel of een afschrift van een akte van echtscheiding aanvragen in elke Belgische gemeente.

Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u een uittreksel of afschrift van de akte online aanvragen:

  • via het e-loket van de gemeente via de blauwe knop "Aanvraag op eigen naam of voor iemand anders" bovenaan deze pagina.
  • of via de attestenpagina van 'Mijn Burgerprofiel'.

 

Advocaten, notarissen en gerechtsdeurwaarders kunnen het attest aanvragen voor hun cliënten via de blauwe knop "Aanvraag door derden (notaris/advocaat/deurwaarder)" bovenaan deze pagina.

Sinds 1 januari 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert jouw akte van voor 1 januari 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate uittreksels of afschriften van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.

Meebrengen

Als u het document zelf ophaalt:

  • uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als u het document voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • uw eigen identiteitskaart.