Knokke-Heist bezoeken als toerist?

Omschrijving

Als je de overtuiging hebt dat het geslacht vermeld op jouw geboorteakte niet overeenstemt met jouw innerlijk beleefde genderidentiteit, dan kan je een aanvraag indienen om jouw geslachtsregistratie te wijzigen. Die aanpassing wordt vastgelegd in een akte van aanpassing van de registratie van het geslacht.

De akte vermeldt:

  • de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de betrokkene
  • het nieuwe geslacht van de betrokkene.

Voorwaarden

Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?

Voor akten van personen die een aanpassing van de registratie van hun geslacht hebben gedaan wordt het recht op een afschrift (m.a.w. waarop de aanpassing van de registratie van het geslacht zichtbaar is) beperkt tot:

  • jouzelf
  • jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
  • jouw erfgenamen
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.

 

Uittreksels, die uitsluitend de huidige toestand vermelden, kunnen eveneens worden aangevraagd door:

  • de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
  • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken).

 

Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een uittreksel of afschrift.

Procedure

Je kan een uittreksel of een afschrift van een akte van aanpassing van de registratie van het geslacht aanvragen in elke Belgische gemeente.

Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je een uittreksel of afschrift van de akte online aanvragen:

  • via de blauwe knop "Aanvraag op eigen naam of voor iemand anders" bovenaan deze pagina
  • of via de attestenpagina van 'Mijn Burgerprofiel'.

 

Advocaten, notarissen en gerechtsdeurwaarders kunnen de akte aanvragen voor hun cliënten via de blauwe knop "Aanvraag door derden (notaris/advocaat/deurwaarder)" bovenaan deze pagina.

Die elektronische uittreksels en afschriften zijn voorzien van een elektronisch zegel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze hebben dezelfde juridische waarde als deze afgeleverd door de gemeente. Zolang de informatie op het bewijs correct is, kan je het geldig gebruiken in om het even welke vorm (op papier of in digitale vorm).

Sinds 1 januari 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert jouw akte van voor 1 januari 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate uittreksels of afschriften van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.

Meebrengen

Als je het document zelf ophaalt:

  • jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

 

Als je het document voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • jouw eigen identiteitskaart.