Knokke-Heist bezoeken als toerist?

Fairtradegemeente Knokke-Heist

Het Fair-O-Meter-rapport

Dit jaar haalden we maar liefst 77/100 op het fair-o-meter-rapport: 

Aankoopbeleid:  15,4 / 25

Communicatie:   19,5 / 25

Events:               22,1 / 25

Middenveld:        20,5 / 25

Totaal:                 77 / 100

Fairtradegemeente Knokke-Heist

Op 26 augustus 2010 kreeg onze gemeente de titel van FairTradeGemeente. FairTradeGemeente is niet zomaar een titel maar veeleer een ENGAGEMENT van het gemeentebestuur, de lokale horeca, de nijverheid, het onderwijs en de landbouw t.o.v. de producenten in het Zuiden en de lokale landbouwers.

Maar ook u - inwoners, tweede verbijvers, bezoekers van Knokke-Heist - kan dit engagement steunen en verder helpen ontwikkelen door precies die fairtrade producten te kopen en/of te verbruiken bij deze sympathisanten van het eerste uur.

Alle producten, van een onberispelijke kwaliteit, worden op een eerlijke manier geproduceerd in het Zuiden maar ook door de participerende landbouwers uit onze gemeente. Zij mogen daar dan ook allemaal een eerlijke prijs voor krijgen.

Dat de titel binnen is wil niet zeggen dat het werk er nu op zit, want moet elk jaar opnieuw bevestigd worden. De Trekkersgroep, een 10-tal vrijwilligers met het hart op de juiste plaats, engageert zich om ook in de toekomst de nodige initiatieven te blijven nemen om Fair Trade en duurzame landbouw verder te promoten.  De 6 criteria zijn ondertussen uitgebreid naar 10 criteria, werk aan de winkel dus!

 

2010 - oranje stoelen in het straatbeeld

Uitreiking fairtradegemeente burgemeester - schepen Willems

Wat is fairtradegemeente?

FairTradeGemeente draagt op een heel concrete manier bij aan een waardig bestaan voor de kleine boer in het Zuiden en de duurzame producent in het Noorden. Door middel van 6 criteria spelen we in op de vraag naar en het aanbod van eerlijke en lokale, duurzame producten. Op die manier maken we mensen in heel Vlaanderen warm voor het verhaal achter Fair Trade en lokale, duurzame producten. Op naar meer eerlijke en duurzame consumptie!

Een campagne van 4 organisaties

Eind 2004 lanceerden Fairtrade Belgium (toen nog onder de naam Max Havelaar), Oxfam-Wereldwinkels en Vredeseilanden de campagne FairTradeGemeente in het kader van ‘Ik ben verkocht’. Toen in 2007 de campagne ‘Ik ben verkocht’ ten einde liep, beslisten de 3 organisaties FairTradeGemeente te laten verder groeien, met de extra ondersteuning van 11.11.11. Zo komt het dat er op dit moment 4 organisaties heel sterk geloven in een campagne die zorgt voor gedragsverandering bij heel wat verschillende actoren.  

Een campagne over Noord en Zuid

Op fairtradeproducten alleen kan je niet overleven. Waar vind je tomaten? En melk? En kaas en aardappelen en witloof en appelsap? Al die producten vind je hier bij ons. Wanneer ze op een duurzame manier geproduceerd en geconsumeerd worden, dan kunnen ze een prachtige aanvulling vormen op de meer dan 1.000 beschikbare fairtradeproducten. FairTradeGemeente vindt het belangrijk om beide een plaats te geven en op die manier de brug te slaan tussen Noord en Zuid.

Fairtradegemeente 't

Elke deelnemer aan de campagne van FairTradeGemeente kan zijn of haar overtuiging van de daken schreeuwen: Ik meen het! Aan de hand van een logo kan je je outen naar je klanten, personeel, leerlingen of bewoners toe.

Wanneer je het logo wil gebruiken, dan moet je aan volgende zaken voldoen:

Je staat achter het verhaal van Fair Trade en duurzame, lokale landbouw

Je consumeert, koopt of verkoopt producten van eerlijke handel of duurzame, lokale landbouw

Je communiceert over je engagement