Knokke-Heist bezoeken als toerist?

Zomerse talkshow Zoute Talks op LN24

Op maandag 2 september 2019 ging in Franstalig België een nieuwe tv-zender van start: LN24. ‘LN’ staat voor Les News en ’24’ verwijst naar het constante karakter van de nieuwsstroom die wordt beoogd. Deze zomer heeft de zender al heel wat interessante reportages over Knokke-Heist gemaakt. Zo was er in Zoute Talks een interview met burgemeester Graaf Leopold Lippens en ging de redactie ook op verkenning in o.a. het Casino, het Zwin, bij de Royal Zoute Golf Club en de Zoete Polder. LN24 kun je ook via Telenet en Proximus in Vlaanderen ontvangen. De uitzendingen kun je nog herbekijken via volgende link: https://www.ln24.be/emission/ici-et-pas-ailleurs 

LN24 is een initiatief van drie vooraanstaande Franstalige mediafiguren: Joan Condijts, tot voor kort nog actief bij L’Echo (de Franstalige tegenhanger van De Tijd), waar hij hoofdredacteur was; Martin Buxant, politiek journalist bij achtereenvolgens La Libre Belgique, De Morgen en L’Echo; en Boris Portnoy van het Franstalige productiehuis KNTV. 

Het project kan niet terugplooien op een mediapartner, maar krijgt de steun van enkele private financiers, voornamelijk Belfius. Inmenging vanwege die bedrijven weerleggen de initiatiefnemers met klem. “Onze geldschieters weten hoe de media werken, de redactionele onafhankelijkheid staat in de statuten gebeiteld.” 

Het plan is om een drietal journaals per dag te maken en een nieuwsflits op het uur. De resterende tijd gaat naar reportages, debatten, analyses en interviews. De focus ligt op politiek en economie, maar ook cultuur en brede maatschappelijke thema’s komen aan bod. Enigszins bijzonder is de insteek om journalistiek te bedrijven op een positieve, constructieve manier. Positief nieuws dus, de klok rond. 

Bij LN24 maakt men zich sterk een gat in de markt te hebben gevonden. Zowel de openbare als de commerciële televisie in het zuiden biedt immers merkelijk minder nieuws aan dan de tegenhangers in het noorden van het land. 

Vertel het verder

Via Facebook Via Twitter