Knokke-Heist bezoeken als toerist?

Eén keuzemenu voor de twee noodnummers vanaf 11 februari 2020

Vanaf dinsdag 11 februari 2020 wordt in elke provincie in ons land voor de noodnummers 112 en 101 een keuzemenu ingevoerd. Dankzij dit keuzemenu kan je, ongeacht welk nummer (112 of 101) je belt, hulp vragen van de drie hulpdiensten (brandweer, ambulance en politie). In alle gevallen word je als beller geholpen. Ook als je geen of de verkeerde keuze maakt.

Het keuzemenu is als pilootproject tussen 1 oktober 2018 en 17 januari 2019 ingevoerd in de provincies Namen en West-Vlaanderen en is daarna positief geëvalueerd. Het gebruik van de technologie had een positieve invloed op zowel het terugdringen van het aantal nutteloze oproepen als dat van het aantal oproepen dat van 112 naar 101 moet worden doorgeschakeld (en vice versa).

Dankzij dit keuzemenu kunnen burgers efficiënter en sneller geholpen worden omdat ze enerzijds meteen in de juiste noodcentrale terecht komen, en anderzijds omdat er meer lijnen vrij blijven omdat operatoren in de noodcentrales zich niet moeten ontfermen over nodeloze oproepen of tijd moeten spenderen aan het doorschakelen van oproepen.

Vertel het verder

Via Facebook Via Twitter