Knokke-Heist bezoeken als toerist?

Wanneer bellen naar het noodnummer 1722?

Tijdens de activatie van het nummer 1722 bellen bepaalde mensen soms nog naar het noodnummer 112 als niemand in levensgevaar is of naar 1722 voor problemen waarvoor ze eigenlijk geen beroep moeten doen op de brandweer. Daarom heeft de FOD Binnenlandse Zaken een infographic ontwikkeld die de juiste keuze duidelijk maakt. Het nummer 1722 wordt tijdelijk geactiveerd bij een aankondiging van noodweer om het noodnummer 112 vrij te houden voor mensen die in levensgevaar zijn. Wanneer het nummer 1722 niet geactiveerd is kan je het noodnummer 112 altijd bellen om een interventie te vragen van de brandweer. 

Twee vragen zijn belangrijk om de juiste keuze te maken: 

Is er iemand mogelijk in levensgevaar? 

Heb ik bijstand van de brandweer nodig? 

1. Ik bel 112 altijd als er een leven in gevaar kan zijn 

Tijdens noodweer mogen burgers enkel naar het noodnummer 112 bellen voor gevallen waarbij iemands leven in gevaar kan zijn. Als je dringend een ziekenwagen nodig hebt, als je huis in brand staat of dreigt in te storten of als er op een drukke weg een risico is op een auto-ongeluk, dan mag je zeker naar het noodnummer 112 bellen. 

2. Ik bel 1722 of gebruik het e-loket van de brandweer als ik hulp nodig heb van de brandweer maar als niemand in levensgevaar is 

Als burgers tijdens noodweer brandweerbijstand nodig hebben maar er niemand potentieel in gevaar is, moeten ze tijdens noodweer het e-loket van hun hulpverleningszone gebruiken (als hun hulpverleningszone een e-loket heeft) ofwel het nummer 1722 bellen. 

Dat nummer kan je bijvoorbeeld bellen als er grote schade is aan je dak of als er water in je kelder staat. Deze problemen zijn heel vervelend en kunnen voor de burger op dat moment dringend zijn, maar tijdens noodweer bel je hiervoor niet naar 112 zodat de lijn vrij blijft voor mensen die mogelijk in levensgevaar zijn. 

Als burgers het nummer 1722 gebeld hebben of een melding gedaan hebben via het e-loket, is het belangrijk dat ze geduldig wachten op de komst van de hulpdiensten. De brandweer bekijkt situatie per situatie en bepaalt wie het eerst verder geholpen moet worden. Dit betekent dat burgers in sommige gevallen wat langer zullen moeten wachten. De hulpdiensten vragen om niet te bellen naar 1722 om te informeren waar de brandweer blijft.  

3. Ik doe beroep op een gekwalificeerde vakman of herstel het zelf 

Tijdens noodweer kunnen burgers ook geconfronteerd worden met heel wat problemen waarvoor er geen brandweerhulp nodig is. Staat je tuin onder water of is er een boom ongevallen in je tuin? Is je tuinhuis beschadigd of heb je geen elektriciteit of internet meer? Dan kunnen burgers best zelf aan de slag of een gekwalificeerde vakman contacteren om hen te helpen. 

Meer informatie vind je op de website https://www.112.be/nl/niet-dringend

Vertel het verder

Via Facebook Via Twitter