Knokke-Heist bezoeken als toerist?
Ja Nee

Geen koopwaar en sandwichborden meer op het openbaar domein

Het gemeentebestuur van Knokke-Heist wil haar imago als kwalitatieve kustgemeente kracht blijven bijzetten. Daarom kiest het, na de bouwstop tijdens het weekend in de toeristische zone, opnieuw voor een aanpassing in het lokale politiereglement. Het doel is om de beeldkwaliteit van inwoners, bezoekers en tweedeverblijvers te verbeteren. Daarom komt er nu na het verbod op (bouw)werkzaamheden, ook een verbod op koopwaar en sandwichborden op het openbaar domein.

De gemeenteraad van 31 maart 2022 keurde namelijk een wijziging in artikel 169 van de algemene politieverordening goed. Vanaf 1 april 2022 is het verplicht een vergunning aan te vragen om volgende materialen op het openbaar domein en/of publiek toegankelijk privaat domein te plaatsen:

  • rijwielen en kindervoertuigen voor verhuur of na herstel;
  • verkoopautomaat en/of speelautomaat met handelswaren;
  • zonwering;
  • kunstwerk;
  • bloembakken;
  • groenten en fruit;
  • bloemen en planten;
  • strandspeelgoed op de zeedijk;
  • tijdelijke inname naar aanleiding van een vernissage, opendeurdag, (her)opening van een handelszaak.

 

Wil je een vergunning aanvragen? Surf dan naar www.knokke-heist.be/vergunningen/vergunning-om-koopwaar-en-voorwerpen-uit-te-stallen-op-openbaar-domein.  

Deze wijziging in de politieverordening ging in vanaf 1 april 2022. De volledige algemene politieverordening lees je na op www.knokke-heist.be/gemeente-en-bestuur/reglementering/politieverordeningen/algemene-politieverordening. Wel wordt een overgangsperiode van twee maanden gehanteerd waarin sensibiliserend opgetreden wordt voor de lopende vergunningen. Vanaf 1 juni 2022 zullen dus gasboetes uitgeschreven worden.

Knokke-Heist staat niet alleen in haar missie om de beeldkwaliteit van onze gemeente te verbeteren. Zo bleek uit een studie van hogeschool Utrecht ‘Hoe houd je een winkelstraat aantrekkelijk?’ dat onbelangrijke inrichtingselementen (zoals sandwichborden bijvoorbeeld) een negatief effect hebben op de shopper. De studie kan je nalezen op www.hu.nl/hoe-houd-je-een-winkelstraat-aantrekkelijk. Door deze wijziging hoopt Knokke-Heist haar reputatie als kwalitatief shoppingwalhalla kracht bij te zetten.

Vertel het verder

Via Facebook Via Twitter