Knokke-Heist bezoeken als toerist?

Knokke-Heist opnieuw digitale pionier door het monitoren en analyseren van lokaal uitgavegedrag

Knokke-Heist wordt nog meer een 'smart city'. De Gemeente Knokke-Heist ging een unieke samenwerking aan met Proximus om zowel de bezoekersaantallen als het bestedingsgedrag in kaart te brengen. Het experiment, het eerste van zijn soort in Europa, liep tijdens het Lichtkunstfestival 2018-2019. Voor het eerst werden de verrichtingen via de betaalterminals van één van de grote betaalkaart-netwerken gekoppeld aan data van de gemeente en van Proximus. 

Lichtkunstfestival zorgt voor 32 % meer uitgaven

Uit het onderzoeksrapport van Proximus blijkt dat er van 8 december 2018 tot 6 januari 2019 alleen al met dit betaalnetwerk meer dan 16 miljoen euro werd uitgegeven in de kustgemeente. Dit is 32 % meer dan in dezelfde periode in 2017-2018. Het aantal transacties steeg met maar liefst 56 %, tot meer dan 200.000 betalingen. Uiteraard zijn alle gegevens geanonimiseerd, en de privacy van zaakvoerders en kaarthouders blijft op elk moment gegarandeerd. De samenwerking gaat uit van strengere regels dan de bepalingen van de GDPR-wetgeving.

Kledingboetieks belangrijkste sector

Kledij blijkt de belangrijkste sector, goed voor net geen derde van de totale uitgaven, gevolgd door de hotels, restaurants en bars. Voedingswinkels staan niet in de top 10 omdat daar waarschijnlijk vooral met cash en maaltijdcheques wordt betaald. Bekijken we de gemiddelde uitgaven per kaart, dan wordt de top 5 gevormd door kosten voor voertuigen (302 euro), gevolgd door hotel (268 euro), elektro (239 euro), kledij (183 euro) en meubilair (149 euro). Om representatief te zijn werden uitgaven in het ziekenhuis en de verkoop van immobiliën en auto's uit de cijfers weggefilterd.

Gemiddeld meer uitgaven op zaterdag dan zondag

Gemiddeld wordt op zaterdag het meest gespendeerd. In Knokke-Heist zijn alle winkels ook op zondag open, toch ligt de omzet ca. 15 % lager. Dit komt overeen met andere studies waaruit blijkt dat ca. 30 % van het doelpubliek de unieke zondagshopping nog niet kent. Op dinsdag wordt gemiddeld het minst uitgegeven. De drukste bezoekersdag was 30 december 2018, de hoogste omzet werd gegenereerd op 29 december 2018, met meer dan 1,2 miljoen euro omzet via het bestudeerde betaalnetwerk.

Luxemburgers het gulst, Belgen het zuinigst

In totaal zijn de Belgische bezoekers in de kerstperiode goed voor bijna 13 miljoen euro. Nederlanders laten 1,7 miljoen euro achter en Duitsers 0,5 miljoen euro. Terwijl een Belg gemiddeld 161 euro uitgeeft, zijn buitenlanders gemiddeld vrijgeviger met 220 euro. Het gulst zijn de Luxemburgers (739 euro), gevolgd door de Zwitsers (439 euro) en de Duitsers (270 euro).

Beleid aangepast op onderzoeksresultaten

Deze onderzoeksresultaten zijn voor het gemeentebestuur bijzonder waardevol om het beleid in de loop van deze legislatuur verder uit te stippelen. Op basis van de financiële gegevens kunnen economische opportuniteiten en toeristische hefbomen in kaart worden gebracht. Knokke-Heist zal dan ook in samenwerking met Proximus op vaste tijdstippen nieuwe metingen uitvoeren over zowel het aantal bezoekers als over de uitgaven. Deze studie vult het Sigfoxnetwerk aan dat sinds 2017 informatie levert op het vlak van verkeer, vuilnisophaling, geluids- en luchtkwaliteit en waterstanden.

Wie meer wil te weten komen over de unieke manier waarop Knokke-Heist als smart city deze digitale tool hanteert om het toerisme en de lokale economie te ondersteunen, kan in het weekend van 22 en 23 juni 2019 kijken naar het programma "Z-Digital Transformation" in de weekendlus van het Vlaamstalige Kanaal Z en het Franstalige Canal Z.

Vertel het verder

Via Facebook Via Twitter