Knokke-Heist bezoeken als toerist?

Verzilver je waardebon bij de lokale handelaars

In het kader van het herstelplan werkte Knokke-Heist een waardebonactie uit waarbij inwoners en tweedeverblijvers werden beloond met een shoptegoed van 150 en 200 euro als ze gingen shoppen bij de lokale handelaars. De actie draaide ondertussen op volle toeren maar de verstrengde maatregelen, waarbij de niet-essentiële winkels moeten sluiten, zorgen ervoor dat heel wat handelaars momenteel niet kunnen profiteren van de waardebon. Het gemeentebestuur heeft dan ook beslist dat de waardebon tijdelijk wordt geblokkeerd voor alle sectoren. Vanaf zaterdag 7 november kun je er dus nergens meer mee betalen. Wanneer alle handelaars weer open mogen, zul je de bon opnieuw kunnen gebruiken en dit voor een periode van 2 maanden. Op die manier ondersteunt de gemeente alle handelaars en niet enkel diegene die momenteel mogen openblijven. 

Steun voor alle sectoren

Het doel van de waardebon was om de sectoren die het meest getroffen werden door de coronapandemie te ondersteunen. Oorspronkelijk konden mensen de bon uitgeven tot en met 6 december. Maar het gemeentebestuur heeft nu beslist om dat aan te passen. Dit om elke handelaar de kans te geven om ten volle te kunnen genieten van de waardebon. Kledingzaken en de horecasector behoren bijvoorbeeld tot de zwaarst getroffen sectoren. Voor hen is de verlenging van de waardebon dus zeker een meerwaarde.  

Hou de bon goed bij

Als de federale regering en de regeringen van de deelstaten beslissen dat alle sectoren opnieuw de deuren mogen openen, dan zal de waardebonactie opnieuw van start gaan. Dat betekent dat als bijvoorbeeld de kledingwinkels al mogen openen, maar de horecasector nog niet, zal je de waardebon nog niet kunnen gebruiken. Het is pas wanneer alle sectoren weer open zijn dat je kunt uitgeven met de waardebon. Het is wel belangrijk dat iedereen zijn waardebon goed bijhoudt. Gooi die dus zeker niet weg, want het is nog steeds de oorspronkelijke bon die je moet gebruiken.

Deelnemende handelaars

Sinds 12 oktober kon je  jouw waardebon gebruiken bij de deelnemende handelaars in Knokke-Heist. Heel wat zaken bieden bovendien een leuk extraatje aan om je over de streep te trekken om de bon in hun handelszaak uit te geven. 

Je kan jouw waardebon in één of meerdere keren gebruiken. Zeg op voorhand welk bedrag je met je bon wil besteden. Ligt je aankoopbedrag hoger, dan kan je het resterende bedrag gewoon bijbetalen. Ligt je aankoopbedrag lager, dan wordt het gespendeerde bedrag afgetrokken van de waardebon.

Check jouw saldo

Ben je benieuwd naar het saldo van jouw waardebon of heb je graag een overzicht van je transacties? Je kan alle informatie terugvinden via het gebruikersportaal!

Heb je nog vragen of hulp nodig?

Hieronder hebben we de meest voorkomende vragen opgesomd. Heb je toch nog een vraag? De medewerkers van de balies van de Gemeente Knokke-Heist helpen je graag verder.

Toerisme Knokke (Zeedijk 660)
Toerisme Heist (Pannenstraat 140)
Stadhuis (A. Verweeplein 1)
Sociaal Huis (Kraaiennestplein 1)
Cultuurcentrum en Bibliotheek Scharpoord (Maxim Willemspad 1)
Sportcentrum De Stormmeeuw (E. Verheyestraat 14)
Bibliotheek Heist (Kerkstraat 32)
Bib uitleenpost Westkapelle (Dorpsstraat 60)

Bekijk hier het reglement van deze waardebonactie

 

Veelgestelde vragen

 

Krijg ik een nieuwe waardebon om te spenderen? 

Neen! De waardebon werd automatisch gestort op dezelfde kaart/QR-code waarmee je reeds gespaard hebt. 

Wat is de inruilperiode? 

De waardebon kan ingeruild worden vanaf dat alle handelszaken weer open zijn. Als bijvoorbeeld de kledingzaken opnieuw mogen opstarten maar de horeca niet, dan zul je nog even moeten wachten tot alle sectoren weer open zijn. Vanaf dat moment is de bon 2 maanden geldig. 

Waar kan ik het geld komen innen? 

Dit is niet mogelijk. Je kan enkel je verdiende geld spenderen met je waardebon in de deelnemende handels- en horecazaken. 

Bij welke handels- en horecazaken kan ik terecht om mijn waardebon te gebruiken? 

Die vind je hier. De handelszaken die een extraatje aanbieden kun je hier raadplegen.  De deelnemende handelaars hebben meestal ook een raamsticker hangen. 

Welk deel van mijn gespaarde punten kan ik spenderen? 

  • Heb je een domicilie-adres in Knokke-Heist? Dan krijg je 1/3de van het gespaarde puntentotaal terug in euro’s, met een maximum van €150. 
  • Heb je een tweede-verblijfsadres in Knokke-Heist? Dan krijg je 1/4de van het gespaarde puntentotaal terug in euro’s, met een maximum van €200. 
  • Heb je een standplaats op een kampeerpark in Knokke-Heist? Dan krijg je 1/4de van het gespaarde puntentotaal terug in euro’s, met een maximum van €40.

 

1 punt staat hierbij gelijk aan 1 euro. 

Moet ik de waardebon in 1 keer spenderen? 

Nee, je kan de waardebon in meerdere keren gebruiken, tot je saldo opgebruikt is. 

Wat als mijn aankoopbedrag hoger ligt dan mijn beschikbare saldo op de waardebon?  

Ligt je aankoopbedrag hoger, dan kan je het resterende bedrag gewoon bijbetalen. 

Wat als mijn aankoopbedrag lager ligt dan mijn beschikbare saldo op de waardebon?  

Ligt je aankoopbedrag lager, dan wordt enkel het gespendeerde bedrag afgetrokken van de waardebon. 

Kan ik de waardebon inwisselen in contanten? 

Nee, de waardebon kan niet ingewisseld worden in contanten, een ander betaalmiddel of cadeaubon.  

Ik ben mijn fysieke waardebon kwijt. Wat moet ik doen? 

Indien je de de QR code op je smartphone hebt staan, hoeft je niets te doen. De QR code op de smartphone is hetzelfde waard als de fysieke versie. Indien je geen QR code op je smartphone hebt, kun je inloggen via https://joyn.ccvlab.eu/portal/#/login. Daar kan je ook de QR code terug vinden, alsook je totaal saldo en andere informatie. Bij betwisting over bepaalde transacties, te kort aan punten.., stuur een email naar knokke-heist@wearewisely.com

Waar kan ik de resterende waarde van mijn bon raadplegen?  

Het resterende saldo kan geraadpleegd worden via volgende link: https://joyn.ccvlab.eu/portal/#/login/stad-knokke . Je kun dan zien hoeveel geld erop staat, waar er werd uitgegeven en hoeveel er nog resterend is.  

Ik heb mijn kaart geregistreerd, maar ik kan niet inloggen. Wat moet ik doen? 
 
Klik op de optie wachtwoord vergeten en stel deze opnieuw in.  Als het dan nog steeds niet lukt stuur dan een e-mail naar knokke-heist@wearewisely.com.  
 
Ik log in met mijn kaartnummer en krijg melding dat de kaart al geregistreerd is. Hoe komt dit? 

Eens de kaart is geregistreerd, kan je enkel nog inloggen via email en wachtwoord. 

Mijn kaart is verloren of gestolen. Wat moet ik doen? 

Indien de kaart verloren of gestolen is kan je deze blokkeren op de pagina waar je je balans kunt raadplegen. https://joyn.ccvlab.eu/portal/#/login/stad-knokke . Kom daarna naar het stadhuis met je identiteitskaart om een nieuwe kaart aan te vragen. Of ben je zeker dat je kaart misgelegd werd of thuis vergeten bent dan kan je je kaart herdrukken zie werkwijze hieronder:  

Kan je nog registreren na 30 september als je al punten heeft gespaard 

Ja, registreren kan tot 27 november. Daarna kunnen er enkel nog 2de verblijvers registeren die een aanslagbiljet ontvingen (generatie 3 en 4).  

Ik ben tweedeverblijver en heb geen spaarkaart gekregen. Wat nu? 

Normaal gezien heeft eind juni iedereen in de gemeente Knokke-Heist een kaart ontvangen. De gemeente heeft sinds dan ook ruim gecommuniceerd, zodat iedereen die geen had ontvangen toch de tijd kreeg om dit te melden een eentje aan te vragen.  Ook zonder fysieke kaart kon je dan registreren en sparen. Indien u deze niet ontving, weggooide of niet registreerde en geen punten spaarde, dan kunt u geen gebruik meer maken van de waardebon.  

Hoe kan ik als handelaar geld van de waardebon halen?

Dit staat allemaal uitgelegd in deze handleiding. 

Foto copyright: Frankie and Fish & Manon Nievelstein