Voedselwerf 5 - Minder verspillen
Voedselwerf 5 – Voedsel benutten en verspilling voorkomen
Voedselverspilling is zowel een economische als ecologische uitdaging. Wereldwijd gaat ongeveer een derde van al het geproduceerde voedsel verloren — en dat geldt ook lokaal in Knokke-Heist. Dit betekent verspilling van arbeid, grondstoffen, water, energie en geld. Tegelijkertijd biedt het aanpakken van voedselverlies een win-win: lagere kosten, minder milieu-impact en een sterker, duurzamer voedselsysteem. Knokke-Heist wil een gemeente zijn waar voedsel volledig wordt benut, waar reststromen worden hergebruikt, en waar producenten, horeca, retailers en inwoners samen bijdragen aan een circulair voedselsysteem. Door verspilling tegen te gaan, creëren we een gemeenschap die bewuster, zorgzamer en veerkrachtiger is.
VOEDSELWEGING (WZC) - INZICHT
In woonzorgcentra meten en verminderen we voedselverlies. Door inzicht te krijgen in wat overblijft, kunnen we gerichter werken. Zo zetten we samen concretere stappen richting minder verspilling.
RESTORESTJES EN DOGGY BAGS - HERGEBRUIK
We moedigen horeca aan om restjes mee te geven naar huis. Zo kun je er later thuis van genieten. Zo maken we verspilling zichtbaar en helpen we die stap voor stap verminderen.