Knokke-Heist bezoeken als toerist?

EINDEJAARSCONCERT "Petite Messe Solennelle" - Giacomo Rossini

Op woensdag 29 december 2021 om 20 uur verwent gemeentebestuur Knokke-Heist je dit jaar opnieuw in de Sint-Margaretakerk met een spetterend eindejaarsconcert. Op de affiche staat een Belgische topcast: het Octopus Symfonisch koor, 4 zangsolisten, harmonium en piano. Dit alles vakkundig in goede banen geleid door dirigent Bart Van Reyn, de muziekdirecteur van het Vlaams Radio Koor en enkele jaren geleden al bij ons te gast op het 10-jarig jubileum van Klassiek Leeft Meesterlijk.

Een unieke affiche waarmee we een orgelpunt plaatsen op Klassiek Leeft 2021!

Nadat hij reeds lange tijd zijn opera-carrière vaarwel had gezegd, schreef Giacomo Rossini in 1863 zijn "Petite Messe Solennelle", een compositie die we zonder meer mogen beschouwen als een absoluut meesterwerk uit de 19de eeuwse religieuze muziek. Rossini's Petite Messe Solennelle bulkt van de originele ideeën, prachtige melodieën en begeesterende climaxen.

Niet geheel zonder ironie noemde Rossini deze Missa Solemnis 'petite' - meestal voert men deze mis immers uit in Rossini's orkestratie met groot koor en orkest. Voor dit eindejaarsconcert echter een Belgische topcast die geïnspireerd is op de eerste uitvoering van dit werk.

 

Uitvoerders
Octopus Kamerkoor

--

Charlotte Wajnberg, sopraan

Inez Carsauw, mezzo/alt

Yves Saelens, tenor

Shadi Torbey, bas

Bart Rodyns, harmonium

Liebrecht Vanbeckevoort, piano

--

Bart Van Reyn, directie

Octopus Kamerkoor

Octopus is een veelzijdig ensemble dat naar buiten treedt in wisselende bezettingen van 24 tot 80 zangers onder de vorm van het Octopus Kamerkoor en het Octopus Symfonisch Koor.

Octopus werkt sinds de oprichting door dirigent Bart Van Reyn op projectbasis, en wist op korte tijd een bevoorrechte positie in Vlaanderen te veroveren. Het ensemble bestaat uit een mix van gedreven semi-professionele en professionele zangers, en biedt conservatoriumstudenten zang een brug naar een professionele carrière.

Hun repertoire gaat van laat-barok tot de 21ste eeuw. Naast vele a capellaprogramma’s zingen ze ook oratoria en symfonische koorwerken van Bach tot MacMillan.

Ze werkten samen met orkesten als Brussels Philharmonic, Antwerp Symphony Orchestra, Symfonisch Orkest van de Munt, Symfonieorkest Vlaanderen, Orkest van Opera Vlaanderen, Belgian National Orchestra, Orchestre Philharmonique Royal de Liège, Musica Viva Moskou, NDR Radiophilharmonie, Bochumer Symphoniker en barokorkesten B'Rock en Le Concert d’Anvers.

Het koor werkte naast Bart Van Reyn met dirigenten als Christian Arming, Hugh Wolff, Edo De Waart, Martyn Brabbins, Leif Segerstam, James MacMillan, Laurence Equilbey, Richard Egarr, Ottavio Dantone, Stéphane Denève en Philippe Herreweghe.

Octopus was te gast op festivals als het Klarafestival, Laus Polyphoniae, Festival van Vlaanderen Gent, La Chaise-Dieu (F), Kloster Eberbach (D). Ze stonden in de Belgische grote zalen als Bozar, Flagey, deSingel, Elisabethzaal, De Bijloke, Concertgebouw Brugge, Salle Philharmonique de Liège en buitenlandse zalen als Tsjaikofski Conservatorium Moskou, De Doelen Rotterdam, Théâtre des Champs-Elysées, L’Arsenal Metz en Cité de la Musique Paris. Er werden verscheidene radio-opnamen voor Klara, Radio 4 NL en Radio France gemaakt.

Charlotte Wajnberg - sopraan

De Belgische sopraan Charlotte Wajnberg is laureate van de Koningin Elisabethwedstrijd 2018, waar ze ook de publieksprijs van Klara/Canvas in ontvangst mocht nemen.

Zij ontving internationale erkenning voor haar uitvoeringen van het 20ste-eeuwse repertoire, met in het bijzonder de Tweede Weense School. Ook haar interpretaties van hedendaagse muziek bleven niet onopgemerkt. Met de Brussels Philharmonic nam zij o.l.v. componist Robert Groslot de wereldpremière op van zijn orkestliederen “The Intimacy of Distance” voor het label Naxos. Deze liederen werden aan haar opgedragen. Ook met componisten zoals onder meer Annelies Van Parys, Calliope Tsoupaki, Aftab Darvishi en Luc Van Hove werkt Charlotte samen.

Charlotte Wajnberg maakte haar debuut in de Koninklijke Muntschouwburg, waar zij de rol van Esprit vertolkte in de opera Cendrillon van Jules Massenet o.l.v. Alain Altinoglu. Ze was reeds als soliste te horen in de 4de Symfonie van Mahler, de Krönungsmesse van Mozart, het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach en het Stabat Mater van L. Boccherini en F. Beck. Ze interpreteerde de rollen van Barbarina (Le Nozze de Figaro, W.A. Mozart), Papagena (Die Zauberflöte, W.A. Mozart) en Mandane (Artaserse, J.C. Bach) en was te gast in verschillende zalen in binnen- en buitenland, waaronder de Weill Recital Hall in Carnegie Hall (New York), de Veronica Hagman Concert Hall (Connecticut), de Crystal Hall (Rogaska Slatina, Slovenië), de Accademia Belgica (Rome), de Philharmonie van Haarlem, het Concertgebouw (Brugge), De Munt, Flagey, Bozar (Brussel), deSingel, Amuz en Opera Ballet Vlaanderen (Antwerpen en Gent).

Naast het opera- en concertrepertoire, is Charlotte regelmatig te horen in Lied. Met pianist Aaron Wajnberg vormt zij een liedduo. Als duo geven zij ook liedmasterclasses aan jonge talenten. Zij waren onder meer te gast aan de Western Connecticut State University in de Verenigde Staten. Charlotte werkt samen met gereputeerde orkesten en ensembles waaronder het Südwestdeutsches Kammerochester Pforzheim, de Mannheimer Hofkapelle en het Symfonieorkest van De Munt.

Charlotte vervolmaakte zich o.l.v. mezzo-alt Lucienne Van Deyck.

Inez Carsauw - mezzosoprano/alt

Inez Carsauw studeerde aan het Lemmensinstituut (Luca School of Arts) te Leuven en behaalde haar Masterdiploma zang bij Lucienne Van Deyck aan het Koninklijk Vlaams Muziek Conservatorium Antwerpen. Masterclasses volgde ze bij o.a. Vera Rosza, Sarah Walker, Adelisa Tabiadon, Gidon Saks, Stephanie Friede, David Jones en recent Luca Gorla. Sinds geruime tijd integreert ze boventoonzang en vocal impro in haar vocale ontwikkeling. Ze werd finaliste van de Mary Garden International Competition.

Als jonge soliste maakte ze haar debuut bij de Vlaamse Opera als Pastuchyna in “Jenufa” (Janacek) en zong ze talrijke hedendaagse muziektheaterproducties bij Taschenoper Wien, Muziektheater Transparant, cie In Vitro, Koninklijke Nederlandse Schouwburg, Nederlands Toneel Gent, Het Paleis en Theater De Spiegel. Ze trad op tijdens het Covent Garden Festival, het Belcanto Festival Dordrecht, Operadagen Rotterdam en het Festival van Vlaanderen. Ze zong in Wenen de wereldpremière van “Resurrection” van Sir Peter Maxwell Davies en speelde naast Chris Lomme in “Masterclass”, theaterproduktie rond Maria Callas (T. McNally). Ze vertolkte Carmen (Bizet), Dido (Purcell), Arianna auf Naxos (Haydn) en verscheidene rollen in de opera’s van Weill:

Frau von Luber in “Der Silbersee“, Jessie in “Mahagonny Songspiel” en narrator in “Happy End”.

Met haar warm timbre geniet Inez Carsauw een uitstekende internationale reputatie in het symfonische en sacrale concertgebeuren. In 2012 debuteerde ze met het Stabat Mater van Dvorak in het Concertgebouw  Amsterdam olv. Eugene Sirotkine. Daar keerde ze na een tournee met het Euregio Jeugdorkest olv Hans Casteleyn in 2015 terug om Mahlers tweede Symfonie te vertolken. Datzelfde jaar zong ze concerten in Moskou en Schotland. Haar repertoire omspant alle grote altpartijen, van het Stabat Mater van Pergolesi, Vivaldi en Haydn over Händels Messiah, Bachs Mattheuspassie en H-moll Messe tot het Requiem van Mozart en Duruflé. Voor de Vlaamse Opera trad ze in 2007 aan als altsoliste in de Petite Messe Solennelle van Rossini. Sinds 2008 zong ze het Requiem van Verdi op prestigieuze plaatsen zoals de Madeleinekerk in Parijs, het Concertgebouw Brugge, het Koninklijk Circus en Bozar in Brussel, de Stadsschouwburg van Antwerpen en de Capitole in Gent. In 2017 stond ze 3 keer op de planken in Bozar, waar ze oa. samen met de Brussels Choral Society olv Eric Delson het Requiem van Mozart vertolkte en debuteerde in Beethovens’ Missa Solemnis. Ze was soliste tijdens de staatsbegrafenis van oud-premier Wilfried Martens (2013), Hugo Schiltz en acteur Julien Schoenaerts (2006) en zong live op radio Klara tijdens ‘Iedereen Klassiek’ 2016 in het Concertgebouw Brugge.

Als liedzangeres toonde Inez Carsauw steeds haar grote affiniteit met 20ste eeuwse muziek. Ze bracht liederen van Kurt Weill met Brussels Philharmonic en het Prometheusensemble o.l.v. Etienne Siebens en met pianist Daan VandeWalle in 2019 op het festival Manifiesta. Ze vertolkte El Amor brujo van De Falla met het Alumni Orkest van de KULeuven o.l.v. Hans Casteleyn, Il Tramonto van Respighi met Obbrussel Musica, Wagners Wesendoncklieder, Satie’s Socrate en zong tijdens de Operadagen Rotterdam 2011 live op Radio 4 een selectie uit Les Nuits d’été (Berlioz). Ze trad op met het Arpae ensemble voor het Flanders House te Londen en werd meermaals uitgenodigd voor de lunchconcerten van de Vlaamse Opera. Voor het Festival van Vlaanderen Kortrijk 2014 vertolkte zij samen met pianiste Inge Spinette de Kindertotenlieder van Mahler. Nadien werkten beiden samen voor een reeks recitals rond de Zigeunerlieder van Brahms en Dvorak en de Siete cançiones populares van De Falla. Inez verleende tevens haar medewerking aan uitvoeringen en opnames van werken van hedendaagse Vlaamse componisten zoals Lucien Goethals (met het Spectra-ensemble olv. Filip Rathé), Jan Van Landeghem (met Arc-en-ciel olv. Tom Deneckere), Dick Van der Harst en Stefaan Van Heertum. Momenteel brengt ze samen met luitist Philippe Malfeyt een programma met teksten van Djalal ad-Din Rumi en wiegeliederen vanuit de hele wereld. Inez maakt deel uit van het nieuwe Belgische vocaal sextet Air4Six, waarmee ze dit seizoen een tournee door Vlaanderen maakt.

www.inezcarsauw.be

Yves Saelens - tenor

De Belgische tenor Yves Saelens studeerde, na pedagogische studies, bij Dina Grossberger aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel en bij Ed Zambara aan The Juilliard School te New York. Hij won prijzen in verschillende internationale zangwedstrijden en werd door de Vereniging van Belgische Muziekpers uitgeroepen tot Jonge Musicus van het Jaar 2004.

Hij trad op in oratorio-concerten doorheen Europa, Noord-Amerika, Azië en Australië. Zijn repertoire omvat werken van Haydn (Die Schöpfung, Die Jahreszeiten) Haendel (Messiah), Bach (de Passionen, Weihnachtsoratorium), Beethoven (9th Symphony, Misssa Solemnis), Mendelssohn (Paulus), Schumann (Das Paradies und die Peri, Der Rose Pilgerfahrt), Rossini (Petite Messe Solennelle, Stabat Mater), Berlioz (Requiem, Te Deum), Puccini (Messa di Gloria), Verdi (Requiem), Orff (Carmina Burana), Britten (War Requiem, Serenade, Nicolascantata), A.L.Webber (Requiem) en Mozart (Requiem, Grosse Messe). Als recitalist vertolkte hij de grote lied-cycli van Schumann, Beethoven, Schubert, Brahms en Vaughan-Williams, evenals MahlersDas Lied von der Erde.

In opera profileerde Yves Saelens zich oorspronkelijk als Mozart-tenor met rollen als Tamino (Die Zauberflöte), Belmonte (Die Entführung aus dem Serail), Don Ottavio (Don Giovanni), Ferrando (Cosi fan Tutte), Gomatz (Zaïde), de titelrol in Idomeneo en Titus (La Clemenza di Tito). Ondertussen zong hij meer dan 90 operapartijen, en bevat zijn breed repertoire eveneens rollen als Rinuccio (Gianni Schicchi), Pinkerton (Madama Butterfly), Alfredo (La Traviata), Fenton (Falstaff), Toni (Elegy for Young Lovers), Admeto (Alceste), Alwa (Lulu), Tambourmajor (Wozzeck), Steva (Jenufa), Tichon (Katia Kabanova), Belfiore (Il Viaggio a Reims), Pluton (Orphée aux Enfers), Bénédict (Béatrice et Bénédict), Gérald (Lakmé), Faust (La Damnation de Faust), Ulysse (Pénélope), Camille (Die lustige Witwe), Gonzalve (LHeure Espagnole), Lelio (La Capricciosa corretta), Gernando (LIsola Disabitata), Guido Bardi (Eine Florentinische Tragödie), Male Chorus (The Rape of Lucretia), Edgar Linton (Wuthering Heights), Ferdinand (The Tempest – Adès), Filippo (Linfedeltà Delusa) en David (Die Meistersinger von Nürnberg). Hij creëerde bovendien de rollen van Il Matto (La Strada – Van Hove), LAvventore (LUomo dal fiore in Bocca – Brewaeys), Le Chef de la Garde (Affaire Étrangère – Villenave), Festus (Legende – Wagemans), Shoko (Andreas Weent – Wagemans) en Schatz/Big Uncle (An unserem Fluss – Navok).

In vorige seizoenen zong hij belangrijke partijen in het Nationaltheater Mannheim als Faust (La Damnation de Faust) en als Jason (Medée), in De Munt in Brussel als Ulysse (Pénélope), in de Oper Leipzig als Alwa (Lulu) en in de Opéra National du Rhin als Le Père (Mayuzumis Kinkakuji). In concerten trad hij op in Carmina Burana in het Concertgebouw Amsterdam, in Impressions de Pelléas naar Debussy, in het Concertgebouw Brugge, in de 9e symfonie van Beethoven met het Orchestre National des Pays de la Loire en in Mahler's Lied von der Erde in het Festival de Saintes. Hij incarneerde Bajazet (Tamerlano) in de Oper Frankfurt, was te gast in De Munt voor de Trilogia Da Ponte (Basilio en Curzio), en realiseerde met Het Collectief en dirigent Reinbert de Leeuw een CD-opname van Mahler’s Das Lied von der Erde, in een eigen bewerking van de onlangs overleden dirigent. Deze opname werd voorgesteld in concerten in Amsterdam en in de Abbaye de Royaumont.

Ten gevolge van COVID werden vele projecten geannuleerd of uitgesteld. In het voorjaar was hij wel opnieuw te gast in De Munt voor Der Schauspieldirektor, ditmaal voor streaming uitvoeringen. Op dezelfde manier werd ook Das Lied von der Erde uitgevoerd in het Klarafestival. Onlangs was hij te horen in de voorstellingen van Casa Ricordi bij Zomeropera Alden Biesen, en in De Kinderen der Zee (Mortelmans) in concertante voorstellingen met De Munt in Bozar. In het huidig seizoen zijn verder concerten gepland met La Petite Messe Solennelle (Rossini) met Octopus (Knokke), Die Jaherszeiten (Haydn) met Anima Eterna (Brugge), Das Lied von der Erde (Mahler/De Leeuw) met Het Collectief (Utrecht), de Matthaeuspassion (Bach) met deChorale (Antwerpen), en operaproducties van Tropenliefde (R.Vermeulen, wereldcreatie) te Hamme en Antwerpen, en van Ulisse (Dallapiccola) in de Oper Frankfurt.

Shadi Torbey - bas

Shadi Torbey is een Belgische bassist van Libanese afkomst. Hij wordt is in Siegburg (Duitsland) geboren en studeert Romaanse Talen en Literatuur en Cultuurmanagement aan de Université Libre de Bruxelles.

Aan het Koninklijk Conservatorium Brussel sleept hij de Eerste Prijs in de wacht voor Opera en Concert. Hij vervolmaakt zich onder leiding van José van Dam aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth.

In 1999 wordt hij gelauwerd als aanstormend talent tijdens de Internationale Zangwedstrijd in Verviers. In 2004 wordt hij derde laureaat tijdens de Internationale Koningin Elisabethwedstrijd.

Hij werkte eerder al samen met gerenommeerde internationale regisseurs, onder meer met Stéphane Braunschweig, Robert Carsen, Antonio Latella, Gérard Corbiau, Robert Lepage, Pier-Luigi Pizzi, Karl-Ernst & Ursel Herrmann, en met prestigieuze dirigenten: Bruno Bartoletti, William Christie, Patrick Davin, Laurence Equilbey, Paul Goodman, Philippe Herreweghe, Eduardo Lopez-Banzo, Paul McCreesh, Marcello Viotti…

Wat zijn concerten betreft, sang hij de bassolos in de Johannes-Passion, Die Schöpfung, Stabat Mater (Haydn), Requiem (Mozart, Fauré en Verdi), The Messiah, Judas Macchabeus, Athalia, Petite Messe Solennelle, Messa di Gloria (Rossini), Das Paradies und die Perie, Elias.

De rollen die hij op het podium neerzette, zijn onder meer die van Caronte (Orfeo), Isménor (Dardanus), Boris Goudenow (van Mattheson), Osmin (die Entführung aus dem Serail), Figaro (Le Nozze di Figaro), Leporello (Don Giovanni), Don Alfonso, (Così fan tutte), Sarastro (Die Zauberflöte), Lord Sidney (Il viaggo a Reims), Bartolo (Il Barbiere di Siviglia), de Tamboer-Majoor (Le Caïd), Mephisto (Faust van Spohr) en Nick Shadow (The Rake’s Progress).

Bart Rodyns - harmonium

Na op jonge leeftijd o.a. de prijzen Pro Musica, Jos Van Looy, Victor Van Hemel, medaille van de Stad Lier, laureaat Ottoboni,… ontvangen te hebben studeerde Bart Rodyns bij D. Van Handenhoven orgel. Daarna vervolgde hij z’n studies aan de conservatoria te Antwerpen & Maastricht bij D.de Rooij, H. Leenders, J.Verdin en M.Verheggen. Met grootste onderscheiding werd hij “Master of Music”.

Bart won herhaaldelijk verschillende (inter)nationale wedstrijden te Birmingham (UK), Leiden (NL), Brussel, Halle, Kortrijk… Hij maakte opnames voor de Belgische, Duitse, Nederlandse, Franse, Deense en Praagse radio en werd genomineerd voor Klara’s muziekprijzen 2010. In 2014 werd hem een ‘gouden label’ uitgereikt. Zijn concertcarrière bracht hem in de meeste landen van Europa en de USA. In maart 2017 ontving hij de Cultuurprijs van de Stad Lier vanwege zijn bijzondere verdiensten op het gebied van Cultuur.

Bart Rodyns is artistiek leider en klavierspeler van Euterpe Baroque Consort. Dit ensemble brengt barokmuziek op historische instrumenten. Recentere hoogtepunten zijn o.a. 2 programma’s tijdens ‘Iedereen Klassiek’ (Klara, Brugge), openingsconcert van Het Festival van Vlaanderen, Klara in ’t Paleis, Klara in Izegem, … In 2015 verscheen hun debuut-CD met Orgelconcerti van G.F. Handel en M. Corrette. Vlak erna was er de CD-release met onuitgegeven muziek van Lierse kapelmeesters (i.o. Festival van Vlaanderen, Label Phaedra). Daarnaast richtte hij met tenor Jan Van Elsacker het ensemble Il Trionfo op en werkt hij vast samen met het vermaarde oude muziek-ensemble Oltremontano onder leiding van Wim Becu. Eind 2013 wekten Hendrickje van Kerckhove, Bart Rodyns, Eliot Lawson en Lode Leire het historische ensemble ‘The Party’ (1860) weer tot leven met in de erg originele bezetting drukwindharmonium. Recentere hoogtepunt van deze groep waren de 2 Live uitgezonden concerten vanuit het concertgebouw Brugge en een pas uitgebrachte CD (ZeD Classics). Bovendien vormt hij met pianist Nicolas Callot een Harmonium-Piano duo waarmee hij een integrale C. Franck opname maakte (Enigma Records), daarna verscheen bij Warner Classics “Clara’s Heart” met muziek van Clara/Robert Schumann en J. Brahms. Daarnaast werkt(e) hij regelmatig met Les Muffatti, Utopia, BachPlus, InAlto, Brussels Philharmonic, Vlaams Radiokoor, Osiris Brass, Symfonieorkest Vlaanderen, Antwerp Symphony Orchestra,…

Bart streeft ernaar om elke muziekstijl zoveel mogelijk uit te voeren op historische instrumenten en is een “klavierspeler” in de brede zin van het woord. Hiervoor doet hij dikwijls beroep op zijn eigen instrumentarium van inmiddels 21 (historische) klavierinstrumenten: klavecimbels, harmoniums, kistorgels, celesta’s,…

Zijn repertoire omvat muziek van de renaissance tot hedendaagse muziek met o.a. de integrale orgelwerken van F. en L. Couperin, J. Pachelbel, C. PH .E. Bach, J. Brahms en F. Liszt en alle orgelconcerti van G.F. Haendel. Meermaals was Bart solist met gerenommeerde orkesten met werken van o.a. Haendel, Brahms, Haydn, Salieri, Mozart, Bach, Corrette, Poulenc… .

Vanaf september 2019 werd Bart Rodyns aangesteld als Professor/Hoofdvakdocent Orgel, Klavecimbel en Harmonium aan Fontys Academy of Music te Tilburg. Recent werd hij benoemd als titularis-organist van de monumentale Sint-Pauluskerk te Antwerpen. Hij bespeelt er het unieke historische Van Haeghen (1654)/ Forceville (1730)/ Delhaye (1824) Orgel, waarschijnlijk het belangrijkste oude instrument uit de Zuidelijke Nederlanden.

www.bartrodyns.com

Liebrecht Vanbeckevoort - piano

Als laureaat en publiekslieveling van de Koningin Elisabethwedstrijd in 2007, bouwde Liebrecht Vanbeckevoort een ijzersterke reputatie op als concertpianist. Sindsdien concerteert hij op internationale podia in Europa, Israël, China, Zuid-Korea, Zuid-Afrika, Canada en de Verenigde Staten.

Zijn omvangrijke repertoire reikt van Bach tot vandaag en omvat meer dan 40 met orkest uitgevoerde pianoconcerti van o.m. Bach, Mozart, Beethoven (het integrale werk voor piano en orkest), Chopin, Brahms, Liszt, Grieg, Ravel, Gershwin, Rachmaninov, Tchaikovski, Prokofiev, Shostakovitch, … met orkesten als Antwerp Symphony Orchestra, Brussels Philharmonic, Belgian National Orchestra, Casco Phil, Ataneres Ensemble, l’Orchestre National d’Ile de France, Anhaltische Philharmonie Dessau, Kölner Akademie, Krakow Philharmonie, European Union Chamber Orchestra, Cape Town Philharmonic, Johannesburg Philharmonic, onder leiding van gereputeerde dirigenten als Brossé, Herreweghe, Hrusa, Judd, Kochanovsky, Mazzola, Pehlivanian, Reiland, Tabachnik, Varga, Weller, …

Als toegewijde kamermusicus deelt Liebrecht het podium met gelauwerde artiesten als de violisten Ning Kam, Stella Chen, Tobias Feldmann en Timothy Chooi, pianisten Severin von Eckardstein en Vitaly Samoshko, tenor Thomas Blondelle en celliste Camille Thomas en is hij lid van het Roeland Hendrikx Ensemble. Ook met jazz-pianist Jef Neve vormt hij een succesvol pianoduo met het programma ‘If Mozart and Monk were brothers’. Vele van deze samenwerkingen kregen een belangrijke plaats in zijn discografie, die inmiddels 14 cd-opnames telt -waarvan een belangrijk deel bij Etcetera Records- en internationaal wordt gewaardeerd en uitgezonden.

Zijn voorliefde voor kamermuziek en zin voor muzikaal ondernemerschap vertaalt zich ook in zijn functie als artistiek directeur van het internationale festival “Klassiek Leeft Meesterlijk” te Knokke-Heist. In 2020 voegde hij daar in samenwerking met de gemeente Knokke-Heist nog het festival “Klassiek Leeft Jong” aan toe, een initiatief dat podiumervaring wil aanbieden aan internationaal beloftevol muzikaal talent tussen 6 en 24 jaar. Tenslotte werd Liebrecht in 2020 eveneens artistiek directeur van PIANO LAB in opdracht van Landcommanderij Alden Biesen. Dit initiatief geniet de steun van de Vlaamse Overheid en profileert zich als een ‘piano-laboratorium’ waar een ideale biotoop gecreëerd wordt voor creativiteit, de ontwikkeling van vakmanschap, ongebreideld experiment en innovatie.

Liebrecht vervolmaakte zich bij vermaarde pedagogen als Jan Michiels, Menahem Pressler, Russell Sherman en Elissó Wirssaladze en genoot daarnaast waardevolle adviezen van bijzondere persoonlijkheden als Leif Ove Andsnes, Jacques De Tiège, Alexander Korsantia en Hans Leygraf. Hij is ‘Steinway Artist’ en professor piano aan LUCA School of Arts te Leuven (B). Hij wordt regelmatig uitgenodigd voor masterclasses van Brussel tot Kaapstad en van Boston tot Seoul en is een veelgevraagd jurylid bij diverse pianoconcours.

Liebrecht is getrouwd en vader van 4 kinderen. Naast zijn passie voor muziek is Liebrecht een echte familieman en vindt hij rust en ontspanning in sport, tuinieren, koken en lezen.

www.liebrechtvanbeckevoort.com

Bart Van Reyn - dirigent

Dirigent Bart Van Reyn is gepassioneerd door de stem en beweegt zich in een breed repertoire van barok tot hedendaags met oog voor de historische uitvoeringspraktijk.

Sinds 2016 is hij chef-dirigent van het Deens Radio Koor en vanaf 2019 daarnaast muziekdirecteur van het Vlaams Radiokoor. Vanaf dit seizoen wordt hij vaste gastdirigent bij Anima Eterna Brugge. Hij was te gast bij Antwerp Symphony Orchestra, Brussels Philharmonic, B’Rock, Casco Phil, Il Gardellino, NDR Radiophilharmonie, Brandenburger Symphoniker, Nederlands Kamerorkest en Danish National Symphony Orchestra.

Hij is ook een graag geziene gast bij tal van vocale topformaties zoals het Nederlands Kamerkoor, Cappella Amsterdam, Groot Omroepkoor, MDR Rundfunkchor Leipzig, SWR Vokalensemble Stuttgart, NDR Chor Hamburg, Rundfunkchor Berlin, DR Vokalensemblet, Nederlandse Bachvereniging, Collegium Vocale Gent en de BBC Singers. Hij werkte samen met componisten als Steve Reich, Tan Dun, James MacMillan en Kaija Saariaho.

In 2000 richtte hij Octopus op, een flexibel koor van 24 tot 80 semi-professionele en professionele zangers. Dit resulteerde in vruchtbare samenwerkingen met alle Belgische symfonische orkesten op de belangrijke podia en festivals in binnen- en buitenland. In 2012 richtte hij daarnaast Le Concert d’Anvers op, een periodeorkest met thuisbasis in Antwerpen dat focust op repertoire uit 18de en vroege 19de eeuw. Hun eerste Haydn cd op het label Fuga Libera oogstte internationaal veel lof.

In hetzelfde jaar richtte hij, uit voorliefde voor opera, samen met regisseur Korneel Hamers de reizende operacompagnie The Ministry of Operatic Affairs op. Succesvolle producties van Don Giovanni, Orfeo ed Euridice, Così fan tutte en Dido and Aeneas/Acis and Galatea zorgden voor een vliegende start.

www.bartvanreyn.com