Knokke-Heist bezoeken als toerist?
Ja Nee

Omschrijving

De akte van adoptie wordt opgesteld door de ambtenaar van de burgerlijke stand op basis van een adoptievonnis of arrest.

    Voorwaarden

    Onder bepaalde voorwaarden kunt u een afschrift of een uittreksel van de geboorteakte aanvragen:

    • Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
    • Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.

    Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?

    Voor akten van adoptie wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:

    • de personen op wie de akte betrekking heeft (adoptieouders en geadopteerde)
    • de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
    • de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
    • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
    • erfgenamen
    • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.

    Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.

    Procedure

    De akte van adoptie vermeldt:

    • de naam, voornamen, geboorteplaats en -datum van de adoptanten alsook van de geadopteerde
    • de nieuwe naam en, in voorkomend geval, de nieuwe voornaam van de geadopteerde na de adoptie
    • de soort van adoptie: gewone of volle adoptie
    • in voorkomend geval, de datum van de erkenning van de buitenlandse adoptie door de federale centrale autoriteit.

    U kan een uittreksel of een afschrift van een akte van adoptie aanvragen in elke Belgische gemeente.

    Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan u een uittreksel of afschrift van de akte online aanvragen:

    • via het e-loket van de gemeente via de blauwe knop "Aanvraag op eigen naam of voor iemand anders" bovenaan deze pagina
    • of via de attestenpagina van 'Mijn Burgerprofiel'.

    Advocaten, notarissen en gerechtsdeurwaarders kunnen het attest aanvragen voor hun cliënten via de blauwe knop "Aanvraag door derden (notaris/advocaat/deurwaarder)" bovenaan deze pagina.

    Die elektronische uittreksels en afschriften zijn voorzien van een elektronisch zegel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze hebben dezelfde juridische waarde als deze afgeleverd door de gemeente. Zolang de informatie op het bewijs correct is, kan u het geldig gebruiken in om het even welke vorm (op papier of in digitale vorm).

    Meebrengen

    Als u het document zelf ophaalt:

    • uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

    Als u het document voor iemand anders aanvraagt:

    • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
    • uw eigen identiteitskaart.