Vervoerregio Brugge lanceert een nieuw netwerk van deelfietsen. In totaal staan er sinds deze week 195 elektrische deelfietsen van Hoppy aan 20 Hoppinpunten, verspreid over 9 gemeenten waaronder ook Knokke-Heist. In onze badplaats gaat het om 10 e-bikes aan het treinstation van Knokke en 10 elektrische rijwielen aan het station van Heist. Voor deze uitrol krijgt de vervoerregio sterke ondersteuning van intercommunale WVI. Deze uitrol van deelfietsen past volledig binnen Hoppin, de toekomstgerichte Vlaamse visie op mobiliteit die de modal shift faciliteert.
"Met dit nieuwe deelfietsensysteem maken we onze regio nog beter bereikbaar”, zegt Dirk De fauw, voorzitter van vervoerregio Brugge en burgemeester van Brugge. “Het is een belangrijke stap in de omslag naar duurzamere mobiliteit en biedt inwoners en bezoekers een vlot, betaalbaar en flexibel alternatief voor de wagen.”
“Deelfietsen spelen een cruciale rol in onze modal shift: ze zijn ideaal voor korte én lange verplaatsingen, recreatieve ritten, en ook voor woon-werkverkeer “, zegt Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “Met deelfietsen kan je makkelijk de eerste en laatste kilometers van je traject op een vlotte en milieuvriendelijke manier afleggen. Ik moedig iedereen aan om het aanbod uit te proberen."
Deelfietsen in 9 gemeenten
Het systeem werkt volgens het back-to-many-principe: je leent een fiets op één locatie en kan die zonder meerkost achterlaten op een ander Hoppinpunt in de regio. Zo wordt fietsen een flexibel en duurzaam alternatief voor korte verplaatsingen of de laatste kilometers van een langer traject.
De deelfietsen zijn beschikbaar in Beernem, Blankenberge, Brugge, Damme, Jabbeke, Knokke-Heist, Oostkamp, Zedelgem en Zuienkerke. Gebruikers kunnen hun fiets vlot meenemen van de ene gemeente naar de andere en hem achterlaten in eender welke Hoppy-parkeerzone van de vervoerregio. Ook een tijdelijke pauze is mogelijk, handig voor wie gaat winkelen of een tussenstop maakt.
“Voor een toeristische kustgemeente als Knokke-Heist is dit een grote meerwaarde”, benadrukt Cathy Coudyser, burgemeester van Knokke-Heist. “De elektrische deelfietsen maken het mogelijk om makkelijk grotere afstanden te overbruggen en zo vlot van het station naar het strand en de shoppingcentra te fietsen of via de Internationale Zwindijk de landelijke dorpen in de Zwinstreek te verkennen.”
Hoe werkt Hoppy?
Download de Hoppy-app en selecteer een vrije fiets in je buurt. Scan de QR-code op het stuur om je rit te starten. Aan het einde van je rit sluit je die af in een van de Hoppy-parkeerzones. Je neemt een foto als bewijs van correcte plaatsing. De zones zijn duidelijk aangeduid in de app en op het terrein. Je betaalt per rit (€0,50 voor een halfuur) of kiest voor een abonnement van slechts €5 per maand. Tijdens je rit kan je de fiets tijdelijk pauzeren. Je kan je rit ook vooraf reserveren.
“We zijn trots dat we met Hoppy in de vervoerregio Brugge kunnen starten”, zegt Hélène De Meester, Communication Manager bij Hoppy. “Dankzij de elektrische deelfietsen bieden we een betrouwbaar en gebruiksvriendelijk systeem dat perfect aansluit bij de dagelijkse mobiliteitsnoden van de inwoners.”
Eén systeem in drie vervoerregio's
De uitrol van de deelfietsen in Brugge maakt deel uit van een gezamenlijke aanpak met de vervoerregio’s Midwest en Westhoek. Samen bieden de drie vervoerregio’s 575 fietsen aan, verspreid over 66 Hoppinpunten.
“Als penvoerder begeleiden we de gemeenten van A tot Z in dit project”, zegt Ann Tack, codirecteur van WVI. “Door samen te werken in de vervoerregio en met één aanbieder te werken, zorgen we voor gebruiksgemak, schaalvoordelen en een uniform systeem over de regiogrenzen heen.”
De Vlaamse overheid ondersteunt de uitrol van deelmobiliteit binnen de 15 vervoerregio’s. Elke regio duidt een penvoerder aan die de aanbesteding organiseert en een aanbieder selecteert. Voor de vervoerregio Brugge nam WVI die rol op zich. In juni werd de Vlaamse aanbieder Hoppy geselecteerd als leverancier.
Hoppin
Met Hoppin stimuleert Vlaanderen de modal shift: de overstap van de wagen als belangrijkste vervoermiddel naar meer duurzame mobiliteit zoals stappen, fietsen, deelmobiliteit en openbaar vervoer, of een combinatie daarvan. Vlaanderen investeert daarom onder andere in deelmobiliteit, in veilige (fiets)infrastructuur en in Hoppinpunten. Dat zijn vervoerknooppunten waar trein, bus, tram, flexvervoer en deelsystemen samenkomen. Ze zijn herkenbaar aan de paarsgroene Hoppinzuil en maken het makkelijker om vlot van het ene naar het andere vervoermiddel over te stappen.