Knokke-Heist bezoeken als toerist?
Ja Nee

Knokke-Heist verlengt topzomer met Vuurwerkfestival, IRONMAN en Zoute Grand Prix Car Week

In juli en augustus 2025 trok Knokke-Heist ruim 2,1 miljoen bezoekers. Dat is een lichte stijging van 0,6% tegenover 2024, al gaven bezoekers samen iets minder uit (-1,3%) dan vorig jaar. Opvallend is het succes van het Internationaal Vuurwerkfestival, dat bewust later werd georganiseerd. Het trok meer dan 220.000 bezoekers, een vijfde meer dan vorig jaar. Augustus was de topmaand met 56% van alle bezoekers. Juli kende een kleine daling van 2%, maar bezoekers gaven in die maand gemiddeld €9,8 meer uit per dag per kaarthouder. De kustgemeente bewijst dat haar beleid van diversiteit in beleving en haar strategie om het zomerseizoen te verlengen, effectief werken. 

Een half miljoen internationale toeristen 
Het aantal buitenlandse gasten groeide met bijna 10% (+9,3%) tegenover vorig jaar. In totaal waren er bijna een half miljoen internationale bezoekers (463.000). Ze kwamen vooral uit Nederland (4 op 10), gevolgd door Duitsland (14%), Frankrijk (9%) en Luxemburg (6%). Die mix van nationaliteiten versterkt de positie van Knokke-Heist als internationale bestemming, een belangrijk speerpunt van het beleid. Toch blijft de grootste groep uit eigen land: 1,67 miljoen Belgische bezoekers.

Zomer duurt langer met Internationaal Vuurwerkfestival: ruim 220.000 bezoekers 
Het Internationaal Vuurwerkfestival vond bewust later plaats, als onderdeel van het beleid om het zomerseizoen te verlengen: van 22 tot 30 augustus. Die strategie heeft gewerkt. Ruim 220.000 toeschouwers vonden de weg naar Knokke-Heist. Dat is een vijfde meer dan vorig jaar (18,5%), ondanks het feit dat de scholen in Wallonië, Zuid-Nederland en Duitsland al opnieuw gestart waren.

Er kwamen minstens evenveel dagbezoekers als verblijfsbezoekers naar Knokke-Heist voor het vuurwerk. De rest van de zomer waren er net wel meer verblijfsbezoekers dan dagjestoeristen. Veel mensen zakten al in de namiddag af naar Knokke-Heist. Dat zorgde voor extra sfeer én meer klanten voor de lokale handelaars. Tijdens de vuurwerkdagen stegen de uitgaven in restaurants en cafés met 21% tegenover dagen zonder vuurwerk.

Diversiteit in beleving troef in Knokke-Heist 
Knokke-Heist blijft inzetten op kwaliteit en beleving. Grote publiekstrekkers waren Cirque du Soleil Alegría – In A New Light, het vuurwerkfestival en Panamarenko’s Zoo aan Zee met de bijhorende ART Tour. Muziekliefhebbers kwamen dan weer af op het klassieke muziekfestival Klassiek Leeft in de Dominicanenkerk en Sint-Margaretakerk.  

Naast de grote publiekstrekkers organiseerde de gemeente Knokke-Heist ook heel wat kleinere, maar fijne evenementen. Sportievelingen konden terecht op de sportstranden en bij de strandloop langs de waterlijn. De Iron Kid en Finishers Triatlon zorgden traditiegetrouw voor beklijvende sportvibes rond Sportoase Duinenwater. Voor gezinnen met kinderen was er een ruim aanbod aan animatie, mooi verspreid over de verschillende deelgemeenten. Zo was het gratis pop- en rockfestival Kneistival op het Heldenplein een succes voor de hele familie. Wie liever las, kon terecht in de pop-up strandbib op het sportstrand in Heist. Cultuurliefhebbers genoten van de aperitiefconcerten op het Van Bunnenplein, het Cartoonfestival Knokke-Heist en de internationale tentoonstelling World Press Photo in de tuin van het Cultuurcentrum Scharpoord.

Knokke-Heist trekt ook heel wat evenementen aan die worden georganiseerd door private spelers. Die zorgen voor extra beleving en versterken het zomerprogramma. De Grand Show Mirage Magique in het Grand Casino dompelde het publiek onder in een wereld vol verwondering en entertainment. De kunstbeurs Art Fair bracht dan weer een cultureel hoogstaand aanbod voor kunstliefhebbers. Het Zoute Beach Flower Festival, dat het Albertstrand omtoverde tot een kleurrijke bloemenzee, en het Zandkastelenfestival zorgden voor speelse en fotogenieke momenten op het strand. Op de Nacht van het Zoute, de meest glamoureuze braderie van het land, genoten weer duizenden bezoekers van de modedefilés van exclusieve boetieks en de exposities van de talrijke kunstgalerijen op het Albertplein en in de Kustlaan. Tot slot bracht het KH Summer Camp op het evenementenstrand in Duinbergen families samen in een creatieve, zomerse sfeer.

Deze evenementen versterken de vaste troeven van Knokke-Heist: zee, natuur, gastronomie, shoppen, wandelen en fietsen in de Zwinstreek. Lokale handelaars zorgen voor de kwaliteit die Knokke-Heist typeert. 

Bruisende Indian Summer dankzij IRONMAN en Zoute Grand Prix Car Week 
Ook na de zomer blijft het gezellig druk in Knokke-Heist. De IRONMAN in het eerste weekend van september trok volgens de druktebarometer op het piekmoment 9.732 mensen naar de zones rond het evenementenstrand (zone Heist Oost en zone Duinbergen). Van 8 tot 12 oktober volgt nog de Zoute Grand Prix Car Week. Die lokte vorig jaar meer dan 200.000 bezoekers, zowel voor één dag als met overnachting. Met zulke evenementen blijft Knokke-Heist bruisen tot diep in de herfst.

Wie benieuwd is naar meer activiteiten, vindt alles op mykh.be of via de sociale media.

Vertel het verder

Via Facebook Via Twitter