Op donderdag 22 mei 2025 heeft de gemeenteraad het nieuwe retributiereglement voor parkeerverbodsborden en een aantal aanpassingen aan het belastingreglement op de inname van het openbaar domein goedgekeurd. De aangepaste reglementering moet zorgen voor een betere en efficiëntere dienstverlening voor wie een inname van het openbaar domein aanvraagt. Daarnaast wil het gemeentebestuur met de nieuwe regeling de beeldkwaliteit en het parkeercomfort in de badplaats aanzienlijk verhogen.
Overgangsbepalingen
Uiteraard voorziet het nieuwe reglement in een aantal overgangsbepalingen. Alle aanvragen voor een korte inname van het openbaar domein van vóór de inwerkingtreding van het nieuwe reglement op 1 juni 2025, worden nog belast op basis van het belastingreglement van 24 november 2022. Voor de langdurige innames die vóór 1 juni 2025 zijn aangevraagd, zijn er diverse overgangsbepalingen voorzien tot 31 december 2025. Hierdoor hoeven aannemers die deze tarieven aan hun klanten doorrekenen, in de eerstkomende maanden niet te vrezen voor verhoogde tarieven.
Beheer van parkeerverbodsborden overgedragen aan AGSO
Vanaf 1 juni 2025 verloopt het plaatsen en verwijderen van parkeerverbodsborden niet langer door de verkeerstechnische dienst van de Lokale Politie Damme/Knokke-Heist. Omdat dit geen kerntaak is van onze veiligheidsdiensten, neemt het Autonoom Gemeentebedrijf voor Stadsontwikkeling (AGSO) Knokke-Heist deze opdracht voortaan over. Het AGSO beschikt hiervoor over een ruime voorraad gloednieuwe borden die vanaf dit najaar ook stijlvol gelabeld zullen worden met begin- en einddatum en voorzien zijn van een QR-code om de handhaving eenvoudiger en sneller te laten verlopen.
Het tarief van de retributie bedraagt vanaf 1 juni 50 euro per parkeerverbodsbord voor 1 dag en 6 euro per extra dag. Aangezien er minimum 2 borden moeten geplaatst worden, is het minimumbedrag van de retributie vastgesteld op 100 euro. Uit een marktonderzoek blijkt dat met deze tariefverhoging Knokke-Heist op het niveau komt van de meeste Vlaamse steden en gemeenten.
Wie zijn aanvraag niet 5 werkdagen voor de inname via het platform Eaglebe heeft ingevoerd en toch nog een vergunning voor een inname van het openbaar domein wenst te verkrijgen, betaalt een forfaitaire toeslag van 150 euro voor deze spoedprocedure. Het gemeentebestuur wil de aanvragers hiermee stimuleren om de reguliere termijnen maximaal te respecteren en vermijden dat de interne en externe diensten bijkomende handelingen moeten stellen bij een spoedaanvraag. Bij niet tijdige betaling volgt er geen vergunning en worden er bijgevolg ook geen parkeerverbodsborden geplaatst.
Een aantal doelgroepen zijn sowieso vrijgesteld van betaling zoals o.a. scholen en erkende plaatselijke verenigingen. In functie van evenementen kunnen ook bijkomende vrijstellingen verleend worden aan o.m. erkende gemeentelijke adviesraden en handelaars en bv. bij wijkfeesten en huwelijks- en uitvaartceremonieën.
Belasting op korte en lange inname van het openbaar domein bij werken, verhuizingen en leveringen
Om de aanvragers bij bouwwerkzaamheden, leveringen en verhuizingen aan te sporen om de inname van het openbaar domein zowel ruimtelijk als qua periode zo beperkt mogelijk te houden, heeft de gemeenteraad ook het belastingreglement op inname van het openbaar domein hervastgesteld. Zo worden de tarieven voor innames van de openbare weg voortaan eveneens berekend per m² waarbij 1 parkeerplaats wordt uitgedrukt als 1 eenheid van 12 m². Een korte inname wordt verlengd naar 14 dagen i.p.v. 7 dagen. Hierdoor zijn er minder verlengingen nodig en kunnen er meer aanvragen onmiddellijk online betaald worden hetgeen resulteert in administratieve vereenvoudiging. Ook hier geldt het principe dat de betaling moet gebeuren 48 uur voor de inname, zo niet wordt er geen vergunning afgeleverd. Een lange inname van 15 dagen en langer wordt omwille van de vaak hogere bedragen niet online betaald maar blijft nog steeds ingekohierd waarna een aanslagbiljet wordt opgemaakt.
De tarieven bedragen voor de rode zone 3 EUR/m²/dag, voor de oranje zone 2,5 EUR/m²/dag, voor de groene zone 2 EUR/m²/dag en voor het overige grondgebied 1,5 EUR/m²/dag. Dit tarief is een bijkomend tarief bovenop het tarief van de vergunde werken. Bij een spoedprocedure is een forfaitaire toeslag van 150 EUR verschuldigd.
Verhuizingen en leveringen worden voortaan dus ook belast bij inname van het openbaar domein. Voorheen werden alleen de parkeerverbodsborden aangerekend indien deze werden aangevraagd. Voor een verhuizing binnen de gemeente wordt wel maar éénmaal de belasting gevorderd van het oude naar het nieuwe adres indien de verhuizing plaatsvindt op dezelfde dag.
Belasting op inname van parkeerplaatsen bij evenementen
Iedere inname van parkeerplaatsen voor gebruik van voorbehouden parking tijdens evenementen moet minstens 14 dagen op voorhand aan het gemeentebestuur worden bekend gemaakt via Eaglebe. De 5 categorieën belastingplichtigen zijn in het aangepaste reglement nu herleid tot 4. Organisatoren van evenementen van categorie 1 (o.a. gemeentelijke adviesraden, plaatselijke scholen en ouderraden en organisatoren van goedgekeurde wijk- en straatfeesten...) kunnen altijd rekenen op gratis voorbehouden parkeerplaatsen volgens noodzaak. Voor erkende Knokke-Heistse verenigingen en andere gemeentebesturen waarmee Knokke-Heist samenwerkt uit categorie 2 zijn maximum 30 gratis plaatsen voorzien voor hun event. Extra plaatsen moeten betaald worden volgens het gangbare dagtarief in de betrokken zone van het parkeerplan, aangevuld met het tarief voor extra parkeerverbodsborden. Categorie 3 en 4 krijgen respectievelijk 30 en 20 gratis plaatsen maar betalen voor extra plaatsen wel het dagtarief van de sector aan 150% en het tarief voor extra parkeerverbodsborden.
Het aantal vrijstellingen van de belasting is merkelijk uitgebreid. Zo kunnen handelszaken éénmalig gratis parkeerverbod verkrijgen beperkt tot 2 plaatsen om hun opening te vieren. Ook verschillende handelszaken die een gezamenlijke activiteit organiseren om de lokale handel te bevorderen zijn vrijgesteld van de belasting op inname van het openbaar domein. Aanvragen naar aanleiding van een huwelijk of een uitvaartceremonie met een maximum van 10 parkeerplaatsen in de directe omgeving en enkel tijdens de duur van de ceremonie, zijn eveneens vrijgesteld.
Inname openbaar domein inzake terrassen, koopwaar en strandcabines blijven voorlopig ongewijzigd
De overige artikelen van het belastingreglement met betrekking tot terrassen, koopwaar en strandcabines wijzigen op dit ogenblik niet. De opmaak van een nieuw belastingreglement hiervoor is voorzien in het najaar van 2025 en zal ingevoerd worden vanaf 1 januari 2026 tot 31 december 2031.
Vereenvoudigde, geautomatiseerde, transparante en klantvriendelijke dienstverlening
Met het nieuwe retributiereglement voor parkeerverbodsborden en de wijzigingen in het belastingreglement op de inname van het openbaar domein, zet het gemeentebestuur alvast een belangrijke stap naar een vereenvoudigde, geautomatiseerde, transparante en klantvriendelijke dienstverlening. Door een strengere reglementering en handhaving bij inname van het openbaar domein bij werken, verhuizingen en leveringen hoopt de gemeente de hinder van werfvoertuigen en –materiaal te verminderen en meer parkeergelegenheid voor de omwonenden en bezoekers te creëren. De aanpassingen van de reglementering inzake inname van het openbaar domein naar aanleiding van evenementen, moet aan de andere kant dan weer faciliteiten bieden aan onze inwoners, plaatselijke verenigingen en handelaars om verbindende activiteiten op te zetten en het lokale gemeenschapsleven en handelsapparaat het hele jaar door te doen bruisen.
Het volledige retributiereglement op de parkeerverbodsborden lees je hier en het integrale belastingreglement op de inname van het openbaar domein kun je via deze link raadplegen.
Voor meer info:
Dienst Ontvangsten: ontvangsten@knokke-heist.be - 050 630 254
Dienst Ondernemen en Strand: vergunningen@knokke-heist.be - 050 630 830