Knokke-Heist bezoeken als toerist?
Ja Nee

Oxfam-Wereldwinkel Knokke-Heist zet chocolade in de kijker voor Week van de Fair Trade 

Tot 11 oktober is Week van de Fair Trade. In heel het land zetten Wereldwinkels en vrijwilligers eerlijke handel in de kijker. Want nog steeds verdienen miljoenen boeren wereldwijd te weinig voor hun harde werk. Dat moet en kán anders.

Wereldwijd krijgen boeren vaak een prijs die lager ligt dan hun productiekosten. Dit leidt tot armoede, milieuschade en kinderarbeid. Vooral in de cacaosector is het probleem schrijnend: tot 58% van de cacaoboeren in landen als Ivoorkust en Ghana leeft onder de armoedegrens. Tegelijk stijgen de winsten van grote chocoladebedrijven jaar na jaar. Vrijwilligers in de wereldwinkel roepen klanten op om bewust te kiezen voor producten van eerlijke handel en in het bijzonder tijdens de Week van de Fair Trade. In de Oxfam Wereldwinkel in de Kerkstraat 36 in Heist kan je op de opendeurdag op zaterdag 11 oktober komen proeven. Breng een lege chocoladewikkel mee. Je kan deze ruilen voor een gratis reep Bite to Fight-chocolade van Oxfam.   

 

Fair kopen en winnen

Ontdek het assortiment in de Wereldwinkel, proef (h)eerlijke producten en maak kans op mooie prijzen zoals een Jura-koffiemachine of een overnachting in een cabin aan zee met hottub.

Elke eerlijke aankoop telt. Oxfam garandeert boeren minstens de Fairtrademinimumprijs én daarbovenop een extra premie via het Bite to Fight-project. Die extra steun zorgt voor echte verandering: duurzame landbouw, meer biodiversiteit, betere scholing, en meer kansen voor vrouwen. 

 

Vrijwillige initiatieven zijn echter niet genoeg. Daarom vraagt Oxfam om EU-wetgeving die verbiedt dat producten onder de kosten van duurzame productie worden ingekocht – zowel binnen als buiten de EU. In november 2025 bespreken Belgische en EU-ministers deze regels. Nu is dus hét moment om je stem te laten horen. Jij komt toch ook?  

Oxfam Wereldwinkel - Kerkstraat 36 - 8301 Knokke-Heist – 050 51 04 51   

Vertel het verder

Via Facebook Via Twitter