Knokke-Heist bezoeken als toerist?
Ja Nee

2 lesmomenten per week (8 lesuren)
Deze opleiding binnen MAAK | academie duurt vijf jaar.
Er is ook mogelijkheid om twee jaar lang te specialiseren.

In het atelier schilderkunst kan je in een vijfjarige academische opleiding je observatie-, schilder- en andere creatieve talenten aanscherpen via de aangeboden lessen, in opbouwende lessenreeksen.

Bij de start van deze opleiding is het atelierwerk voor een groot deel gebaseerd op waarneming, waarnemingstekenen en schilderoefeningen rond ‘klassieke’ genres als stilleven, model, portret en landschap. Naast perceptie komt ook de beeldvorming uitgebreid aanbod. Leerlingen leren beelden analyseren en kritisch filteren. Veel aandacht gaat naar het informeren en het documenteren van een artistiek proces (schetsboek) en naar het tonen van het werk in individuele presentaties of groepstentoonstellingen.

Binnen de eerste 3 jaar krijgt elke student heel wat inzichten:

  • in een heleboel materialen (borstels en penselen / soorten verf, hun eigenschappen en hun toepassingen in de praktijk / en diverse dragers),
  • in de beeldtaal (beeldaspecten zoals compositie, kleur, toets, etc …),
  • in vele beeldende mogelijkheden en verschillende zienswijzen (via kunstbeschouwing: het werk van de grote meesters van gisteren en vandaag),
  • in vaktechnische vaardigheden via traditionele en experimentele hedendaagse schildertechnieken …


Naast het plezier van werken met kleur, licht, maat, vorm, textuur en compositie ontdek je hier op de academie om dit op jouw eigen manier te vangen in verftoetsen. Explosief of ingetogen, afhankelijk van je eigen persoonlijkheid. Je blijft oefenen om tot een steeds beter resultaat te komen, op zoek naar je eigen en unieke uitdrukkingsvorm. Gaandeweg komt -naast de vaktechnische vaardigheden- ook de individuele beleving centraal te staan: wat je wil uitdrukken en het plezier dat je aan het creëren beleeft, wordt even belangrijk als hoe je de boodschap overbrengt.

 

Je wordt begeleid in je zoektocht naar een persoonlijke visie en een eigen beeldtaal, of die nu sterk aansluit bij een plastische traditie of meer abstract is. Al schilderend leert elke schilder zijn/haar eigen voorkeuren, schriftuur en stijl ontdekken en ontwikkelen.

Er wordt dan ook een persoonlijke input verwacht naar mate de opleiding vordert.

Elke laatstejaars schilder verdiept zich in een persoonlijk picturaal onderzoek gesteund door individuele begeleiding. In het vijfde jaar en in het tweede jaar specialisatie wordt er gewerkt aan een autonoom eindproject, ontstaan vanuit een persoonlijke wereld, een eigen kijk, een eigen vraagstelling of vanuit een autonoom standpunt … Deze eindwerken worden voorgesteld tijdens de jaarlijkse eindejaarstentoonstelling KLAAR (half juni).

Kortom: Vertrekkende vanuit kennis over de rijke geschiedenis van het schilderen en via inzichten in het métier wordt elke student hier gestimuleerd om een eigen beeldtaal te ontwikkelen, dit onder begeleiding van een professionele leerkracht en team van ervaren juryleden. Ook de medestudenten spelen daarin een cruciale rol!

Het uitgangspunt is dat geen enkele kunstenaar de dingen ziet zoals ze zijn. Alvorens iets weer te geven met verf doorloop je als schilder een proces. Dit is het proces van KIJKEN, WAARNEMEN en INTERPRETEREN. De waarneming ligt aan de basis van de persoonlijke picturale ontwikkeling.

Het doel is dat de leerlingen door het schilderen bewust kijken, inventief zijn, zelfstandig naar oplossingen zoeken, vaardigheden ontwikkelen in het divergent denken (‘out of the box' denken), collegiaal zijn, kritisch kunnen reflecteren, openstaan voor andere denkwerelden, zoeken naar vernieuwing en eigenheid… MAAK helpt je graag op weg!

Schilderen is als reizen.

Gewoonlijk vertrekt men om ergens aan te komen.
Misschien is vertrekken om onderweg te zijn interessanter.
Tussen vertrek en aankomst zit een complexe ruimte…
Alleen moet je ergens vertrekken en ergens aankomen.
Uiteindelijk wordt de afstand van vertrekplaats alsmaar groter en die naar de bestemming kleiner.
In hoeverre kan men eigenlijk van aankomst en vertrek spreken?
En hoe lang is men eigenlijk onderweg?
Eens men inziet dat je als beeldenmaker kunt blijven groeien, begrenzen vertrek en aankomst een -imaginaire- oneindigheid…
Ook al gaat het soms met vallen en opstaan, het ‘mislukken’ doet ons uiteindelijk ‘herbeginnen’…

Iedereen wordt geboren als kunstenaar. De uitdaging is er één te blijven. (P. Picasso)

 

Schilderen is een vorm van zelf-expressie en dat moet je uiteindelijk ‘zelf’ doen!