Specialisatie
Leerlingenprofiel en toelatingsvoorwaarden
De richting specialisatie is er voor leerlingen die zich willen verbreden/verdiepen in hun vakgebied, met het oog op geïndividualiseerd kunstenaarschap, eventueel gekoppeld aan een doorstroming naar het hoger kunstonderwijs. De leerling die zich wenst te specialiseren kan autonoom werken en toont een grote motivatie om zich te verbreden/verdiepen.
Urenpakket
Een leerling specialisatie volgt na het afronden van de opleiding 4.5 nog twee bijkomende specialisatiejaren (S1 en S2, waarbij per schooljaar 8 lestijden worden gevolgd).
Inhoud en leerdoelen/evaluatie
De nadruk bij specialisatie ligt op verzelfstandiging van de kunstenaar/onderzoeker.
Na twee specialisatiejaren studeer je af met een project dat volledig autonoom is uitgewerkt en zich ontwikkeld heeft naar je eigen artistiek concept en idee en dat kadert binnen het atelier waarin je jouw opleiding kreeg, zonder dat dit limitatief is. Je ontwikkelt dus een eigen artistieke praktijk, een geheel van autonoom gecreëerd werk/onderzoek. Je reflecteert hierover en kadert nieuw werk binnen dat geheel.
Je kan hierbij je persoonlijke visie zowel in woord als beeld uitdrukken, zowel in het werk zelf als in het praten/schrijven over je werk. Je gaat in dialoog over je werk met anderen en kiest hierbij zelf de manier van communiceren. Je documenteert vragen over product en proces en de impact die deze hebben op het verder ontwikkelen van je werk. Reflectie, zelfevaluatie, onderzoek en documenteren zijn je niet vreemd. Je staat open voor de feedback van anderen. Dialoog is één van de hoekstenen voor specialisatie. Dialoog met anderen, met jezelf en met en over je werk.
Je houdt een portfolio bij van je artistiek proces en zorgt dat dit ter inzage beschikbaar is.
Je participeert aan leermomenten, toonmomenten en dialoog tussen specialisten uit de verschillende ateliers. Je deelt je kennis en inzichten in het werkproces met leerlingen uit het eigen atelier. Je werkt regelmatig in het atelier en neemt een voorbeeldfunctie op. Je bezoekt tentoonstellingen, om het eigen werk in een breder kader te kunnen plaatsen en brengt hierover verslag uit.
Tijdens het eerste jaar van de specialisatie formuleer je het project verder. Je participeert niet langer aan de oefeningen in het atelier. Tijdens de besprekingen en jurymomenten presenteer je de vooruitgang van je onderzoek. Ten laatste tijdens het tweede jaar van de specialisatie zet je intenties definitief om in daden. Je staat niet enkel in voor de uitwerking van het project maar je legt ook steeds meer de nadruk op het tonen en communiceren over je werk. Je maakt verbinding met het publiek. Je komt naar buiten met je werk tijdens toonmomenten waarbij je jezelf aanpast aan de context wanneer jij jouw artistiek parcours in beeld brengt.
Je bent geëngageerd en ambitieus in de uitwerking van je project.
Specialiseren kan in functie van een ambitie als autonoom kunstenaar waarbij je jouw persoonlijke visie op kunst verder ontwikkelt en de in de opleiding opgedane inzichten omzet in een eigen artistiek proces. Je blijft variëren, gaat scheppend, associatief en (re)productief te werk. Je transformeert waarnemingen en indrukken in artistieke ideeën. Je geeft vorm aan verbeelding. Je zoekt hierbij voortdurend interactie tussen vorm en inhoud tijdens het creatieproces. Je kan jezelf verhouden tot de kunstactualiteit. Je stelt je eigen werk in vraag, interpreteert en ziet mogelijkheden. Je ontwikkelt een eigen stijl. Drukt je uit op een persoonlijke manier. Je hebt een uitgesproken mening over beeldende vormgeving. Ziet mogelijkheden. Durft zekerheden loslaten. Durft schrappen en schaven, durft ontsporen. Legt concept, stijl, vorm vast. Gebruikt materiaal op een persoonlijke wijze. Een goed idee concretiseer je. Geeft het idee tijd en ruimte.
Specialiseren kan ook in het zichtbaar maken van een beeldend onderzoek dat kadert binnen de verworven kennis in het atelier. Je onderzoekt dus niet verder of langer, je gaat dieper in op een bepaald facet waarin je je gaat specialiseren. Je gaat net het proces zichtbaar maken. Je formuleert een eigen onderzoeksvraag en kan een eigen zoekproces verwoorden/verbeelden. Je zoekt en verzamelt eindeloos informatie, kijkt hoe jouw onderzoek zich kan verhouden tot de (kunst)actualiteit. Je stelt je proces in vraag. De vorm van het in beeld brengen en delen van het proces is fundamenteel binnen het onderzoeksproject. Je denkt na over hoe je in beeld en taal kan communiceren over je onderzoek. Je studeert af met een relevant onderzoek binnen je vak gepresenteerd op een eigen manier.
Specialiseren kan ook in het steeds verder gaan perfectioneren van een reeds verworven techniek en de manier waarop je deze vaardigheden verder ontwikkelt en inzet. Als leerling-vakman speel je met de regels van het metier. Je oefent met een tomeloze inzet, blijft herhalen en herhalen en verlegt op deze manier je grenzen. Je stelt een planning op, werkt efficiënt en bent je bewust van bepaalde routines. Je ontwikkelt hierin een persoonlijke, gedreven en intensieve aanpak. Op deze manier ontwikkel je een persoonlijke werkwijze. Je kiest materialen, technieken en methodes en ontwikkelt hierin virtuositeit. Materiaalkennis heb je reeds, je verkent de mogelijkheden van het materiaal en het medium autonoom verder en verwerft op deze manier vaardigheden die de basiskennis ver overstijgen. Je brengt het perfectioneren in beeld.
Toelating
Studeer je net af in 4.5?
De leerling kan toegelaten worden tot de studierichting specialisatie na een motivatiegesprek met het directieteam (directeur en/of adjunct), de betrokken vakleerkracht en indien relevant andere domeinspecifieke leerkrachten. (Het directieteam en leerkrachten kunnen zich laten adviseren door de externe jury betrokken bij een voorgaand afstudeerproject.) De leerling vult het ‘motivatieformulier specialisatie in MAAK’ in voorafgaande de eindjury en het motivatiegesprek. Slagen voor de opleiding in 4.5 is een voorwaarde.
Volgt je specialisatieaanvraag niet direct op afstuderen in 4.5?
Dan vraag je het motivatieformulier aan bij de adjunct beeld: lies.vanweverberg@knokke-heist.be
Je bezorgt het motivatieformulier samen met een relevante selectie uit het eigen portfolio ten laatste tegen 30 augustus per e-mail aan lies.vanweverberg@knokke-heist.be