Knokke-Heist bezoeken als toerist?

Omschrijving

Een huwelijk wordt ontbonden door een vonnis van de rechtbank. De echtscheiding wordt vervolgens overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand. De akte van echtscheiding vermeldt:

  • het aktenummer van de huwelijksakte
  • de naam en voornamen van de personen die uit de echt gescheiden zijn
  • de gegevens van de (buitenlandse) beslissing (zoals voorzien in artikel 41, §1 BW).

Voorwaarden

Wie kan een uittreksel of afschrift aanvragen?

Voor akten van echtscheiding wordt het recht op een uittreksel of afschrift beperkt tot:

  • de betrokkenen (jijzelf en jouw ex-partner)
  • de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
  • jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
  • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
  • jouw erfgenamen
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.

 

Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.

Procedure

Je kan een uittreksel of een afschrift van een akte van echtscheiding aanvragen in elke Belgische gemeente.

Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je een uittreksel of afschrift van de akte online aanvragen:

  • via het e-loket van de gemeente via de blauwe knop "Aanvraag op eigen naam" bovenaan deze pagina.
  • of via de attestenpagina van 'Mijn Burgerprofiel'.

 

Die elektronische afschriften en uittreksels zijn voorzien van een elektronisch zegel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze hebben dezelfde juridische waarde als deze afgeleverd door de gemeente. Zolang de informatie op het bewijs correct is, kan je het geldig gebruiken in om het even welke vorm (op papier of in digitale vorm).

Sinds 1 januari 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert jouw akte van voor 1 januari 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.

Meebrengen

Als je het document zelf ophaalt:

  • jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

 

Als je het document voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • jouw eigen identiteitskaart.