Stedenbouwkundig uittreksel
Omschrijving
Bij de verkoop van een woning moet u stedenbouwkundige informatie ter beschikking stellen aan de koper. Dat is informatie over vergunningen, eventuele bouwovertredingen, voorkooprecht van andere partijen en verkavelingsvoorschriften.
Die stedenbouwkundige informatie kunt u verkrijgen door een uittreksel (stedenbouwkundig uittreksel) te vragen uit het vergunningen- en het plannenregister.
Voorwaarden
Een stedenbouwkundig uittreksel moet u mee afleveren bij de verkoop van een woning. Het uittreksel mag op het moment van de verkoop niet ouder zijn dan één jaar.
Procedure
- U of uw notaris dient uw aanvraag in bij het gemeentehuis of bezorgt ze per brief aan de gemeente. Als de gemeente de mogelijkheid voorziet, kan de aanvraag ook elektronisch ingediend worden. Sommige gemeenten hebben hiervoor ook een modelformulier.
- Het stedenbouwkundig uittreksel wordt afgegeven binnen een termijn van 30 dagen, na de ontvangst van de aanvraag.
Voor meer informatie kunt u terecht bij uw gemeente.
Risicogronden
Zie de pagina Bodem | Knokke Heist (knokke-heist.be) in verband met risicogronden en vlarebo.
Tariefwijziging
Vanaf 01/01/2023 wijzigt het tarief voor het afleveren van een stedenbouwkundig uittreksel naar 125 Euro/ perceel.
Aanvraag vastgoedattesten vanaf juni 2023
In juni 2023 stappen we als gemeente over naar het vastgoedinformatieplatform voor de aanvraag van vastgoedattesten.
Verdere info hierover kan je terugvinden op volgende pagina:
https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform