Stedenbouwkundig uittreksel voor particulieren
Omschrijving
Bij de verkoop van een woning moet je stedenbouwkundige informatie ter beschikking stellen aan de koper. Dat is informatie over vergunningen, eventuele bouwovertredingen, voorkooprecht van andere partijen en verkavelingsvoorschriften.
Die stedenbouwkundige informatie kan je verkrijgen door een uittreksel (stedenbouwkundig uittreksel) te vragen uit het vergunningen- en het plannenregister.
Voorwaarden
Een stedenbouwkundig uittreksel moet je mee afleveren bij de verkoop van een woning. Het uittreksel mag op het moment van de verkoop niet ouder zijn dan één jaar.
Procedure
- Jij of jouw notaris dient jouw aanvraag in bij het gemeentehuis of bezorgt ze per brief aan de gemeente. Als de gemeente de mogelijkheid voorziet, kan de aanvraag ook elektronisch ingediend worden. Sommige gemeenten hebben hiervoor ook een modelformulier.
- Het stedenbouwkundig uittreksel wordt afgegeven binnen een termijn van 30 dagen, na de ontvangst van de aanvraag.
Voor meer informatie kan je terecht bij jouw gemeente.
Risicogronden
Zie de pagina Bodem | Knokke Heist (knokke-heist.be) in verband met risicogronden en vlarebo.
Tariefwijziging
Vanaf 01/01/2023 wijzigt het tarief voor het afleveren van een stedenbouwkundig uittreksel naar 125 Euro/ perceel.
Aanvraag vastgoedattesten vanaf 1 januari 2024
Vanaf 1 januari 2024 zullen de aanvragen voor burgers en andere aanvragers ook via het vastgoedinformatieplatform verlopen.
Verdere info hierover kan je terugvinden op volgende pagina:
https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform