Knokke-Heist bezoeken als toerist?
Ja Nee

Vervoerregio’s Westhoek, Midwest en Brugge breiden hoppy-deelfietsaanbod verder uit met 135 extra elektrische fietsen

De vraag naar deelfietsen blijft groeien in West-Vlaanderen. Daarom komen er begin december 135 extra elektrische Hoppy-deelfietsen bij. De vervoerregio Westhoek krijgt er 10, de vervoerregio Midwest breidt uit met 55 fietsen en in de regio Brugge komen er nog eens 70 bij waarvan 5 aan de bushalte aan de evenementensite in de Natiënlaan in Westkapelle (Knokke-Heist). Eerder stonden er al 10 Hoppy-rijwielen aan het treinstation van Knokke en 10 dergelijke e-bikes aan het treinstation van Heist. Met deze nieuwe uitbreiding stijgt het totale aanbod in onze provincie naar meer dan 700 Hoppy-fietsen, een opmerkelijke groei sinds de eerste 575 fietsen in september op het terrein verschenen.

Deze uitbreiding van het netwerk is te danken aan middelen die de vervoerregio’s nog konden inzetten. Vlaanderen ondersteunt zowel deelfietsen als deelwagens binnen het budget voor ‘vervoer op maat’. Dat zijn gesubsidieerde mobiliteitsoplossingen die een aanvulling zijn op het openbaar vervoer. De vervoerregio’s bepalen in overleg met steden, gemeenten, de aanbieders en de intercommunale waar er deelmobiliteit wordt aangeboden. Op die manier wordt het mobiliteitsaanbod slim afgestemd op de noden van inwoners, werknemers en bezoekers.
 

Binnen dit kader speelt intercommunale WVI een actieve rol. WVI volgt het beschikbare budget voor deelmobiliteit op en bekijkt per regio waar bijkomende investeringen het grootste effect hebben. Zo wordt bepaald waar extra fietsen het mobiliteitsaanbod het meest versterken.

Een interessante dynamiek daarbij: hoe beter het gebruik van deelwagens zit, hoe minder middelen de regio’s moeten inzetten. Dat maakt extra ruimte vrij voor nieuwe investeringen, zoals de verdere versterking van het Hoppy-deelfietsnetwerk.

“WVI promoot de deelfietsen ook bij haar bezoekers. Wie met de trein tot in Brugge reist, kan een voucher krijgen om de last mile af te leggen met een Hoppy-fiets. Zo helpen we de parkeerdruk aan ons kantoorgebouw te verminderen. Ook voor ons als organisatie is dat een win-win” aldus Ann Tack, codirecteur WVI
 

Hoppin: de Vlaamse visie op slim en flexibel reizen 
Met Hoppin stimuleert Vlaanderen de modal shift: de overstap van de wagen als belangrijkste vervoermiddel naar meer duurzame mobiliteit zoals stappen, fietsen, deelmobiliteit en openbaar vervoer, of een combinatie daarvan. Vlaanderen wil het nog makkelijker maken om vlot en duurzaam te reizen, ook wanneer de eigen wagen niet de beste keuze is. Hoppin bundelt verschillende vervoervormen -van bus en trein tot deelfietsen, deelwagens en flexvervoer - in één duidelijk netwerk. Het verder uitbreiden van het Hoppy-deelfietsaanbod past volledig binnen de Vlaamse ambitie om meer combinatiemobiliteit mogelijk te maken, ook in landelijke gebieden waar het aanbod versnipperd of onbestaand is. Meer deelfietsen betekent meer keuzevrijheid, vlottere verplaatsingen en een aantrekkelijker alternatief voor korte autoritten.
 

Vertel het verder

Via Facebook Via Twitter