Knokke-Heist bezoeken als toerist?
Ja Nee

Statistieken Burgerzaken 2024

Hierbij vindt u de statistische gegevens van de dienst Burgerzaken voor het jaar 2024.

In één document vindt u zowel cijfers van het bevolkings- en vreemdelingenregister, de statistieken van de burgerlijke stand en begraafplaatsen en de cijfers i.v.m. dienstverlening o.a. over afspraken en het gebruik van e-loket die het de burger permitteert om vanuit zijn zetel documenten van de dienst burgerzaken op te vragen om deze dan terug te vinden in zijn e-box of in zijn e-mail als ingesloten document.

De 32 996 inwoners (kleine stijging van 531 in vergelijking met 2023) worden verdeeld in 16 758 gezinnen. 87.44 % van die gezinnen hebben geen kinderen: 7 052 alleenstaanden, 7 601 zijn gezinnen zonder minderjarige kinderen. Het overige percentage 12,66 % zijn gezinnen met 1 of meerdere kinderen. Daarvan zijn er 316 éénoudergezinnen en 4 gezinnen tellen 7 of meer minderjarige kinderen. Van de dienst financiën vernemen we dat Knokke-Heist 21 534 tweede verblijven en 1 582 toeristische logies (per slaapplaats) telt. Knokke-Heist telt 10,44 % minderjarige jongeren en kinderen (0-17 jaar) tegenover 51,72 % burgers tussen 18 en 65 jaar (laat ons ze de actieve bevolking noemen) en 37,84 % burgers zijn 66+. De gestadige stijging van de categorie 66+ is opvallend voor de kustgemeente en dit niet alleen voor de groep 60-79 jaar, maar evenzeer voor de groep 80+. Knokke-Heist telt ook 20 personen die 100 jaar of meer zijn.

De verdeling van de inwoners tussen onze 4 deelgemeenten blijft omzeggens gelijk. Het aantal inwoners van deelgemeente Heist, ligt slechts een kleine 5% lager dan in deelgemeente Knokke. Het aantal buitenlanders bedraagt 9.4 % van onze totale bevolking. Het aandeel burgers van de Europese Unie stijgt met 90 personen. Goed voor een aandeel van 73,93 % van de buitenlanders. De Roemeense bevolking is het sterkst vertegenwoordigd in die groep. De andere 25.30 % van niet-Europese origine daalt lichtjes en hier zijn de Oekraïners het sterkst vertegenwoordigd.

Bij de verhuizingen van en naar onze gemeente merken we dat de meeste verhuisbewegingen gebeuren binnen West-Vlaanderen. 26.84% komt van een andere West-Vlaamse gemeente met 58.32% in de leeftijdscategorie 25-65 jaar, terwijl ook 41.17% naar een andere West-Vlaamse gemeente verhuist, met een quasi gelijk aandeel (57.17%) in de leeftijdscategorie 25-65 jaar. Dit blijven belangrijke cijfers voor het verdere woonbeleid in onze gemeente. Op jaarbasis noteren we 3 110 verhuizingen naar en binnen onze gemeente. Dit heeft en belangrijke impact op het werk van de wijkdiensten die al deze gezinnen bezoeken n.a.v. de aanvraag tot verhuis. 18,6% van de gezinnen worden in het kader van een verhuis bezocht door de wijkdienst.

Bij de cijfers van de burgerlijke stand stagneert het aantal geboortes en blijven we rond de 180 kersverse nieuwe Knokke-Heistenaartjes per jaar. 29 % van de mama’s verkiezen om niet in het plaatselijke ziekenhuis te bevallen, met een grote voorsprong voor Brugge. Net geen 31% van de nieuwe Knokke-Heistenaartjes hebben niet de Belgische nationaliteit.

Het aantal huwelijken is opnieuw gedaald naar 96 t.o.v. 139 paartjes die wettelijk gaan samenwonen.

Het aantal overlijdens is dit jaar net terug boven de 500 gestegen, met een gemiddeld aantal van 41 overlijdens per maand, waarvan januari, maart en november pieken gaven van 50 en meer overlijdens per maand. 83 % van de overleden personen worden gecremeerd. Van de 370 personen die hun laatste rustplaats vinden op de centrale begraafplaats worden 55,50 % uitgestrooid op de strooiweide van de centrale begraafplaats en 105 urnes worden thuis bewaard bij de familie.

De digitalisering heeft ook zijn weg gevonden in de dienst burgerzaken. Steeds meer burgers vragen hun documenten aan via het gemeentelijk e-loket en via Mijn Burgerprofiel, het Vlaams platform. In het gemeentelijk e-loket waren er in 2020 slechts 1 438 aanvragen per jaar. Nu zijn het er reeds 7 658 per jaar. Deze burgers moeten dus de verplaatsing niet doen naar het gemeentehuis en ontvangen hun documenten in hun mailbox of e-box. De dienstverlening werkt op afspraak. Voordeel daarvan is dat de burgers geen lange wachttijden hebben en de medewerkers kunnen gericht de dossiers voorbereiden. In 2024 werden in het totaal door de dienst burgerzaken 31 174 afspraken verwerkt. Het opvragen van demografische gegevens biedt mogelijkheden om nog meer gedetailleerde cijfers te geven. Deze cijfers zijn de basis voor het opmaken en aanpassen van de beleidsplanning.

Meer info?

Burgerzaken