Knokke-Heist bezoeken als toerist?
Ja Nee

Omschrijving

Als een kindje dat meer dan 6 maanden gedragen werd dood wordt geboren of sterft voor de geboorte is vastgesteld door de arts of vroedvrouw, dan wordt een akte van overlijden opgesteld. De akte van een levenloos kind vermeldt:

  • de geboortedatum, de geboorteplaats, het uur van de geboorte en het geslacht van het kind
  • de voornamen van het kind, als hierom wordt verzocht
  • de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de moeder
  • de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de vader of de meemoeder, die gehuwd is met de moeder of die een prenatale erkenning heeft gedaan, of, op zijn of haar vraag en mits toestemming van de moeder, de naam, de voornamen van de vader of de meemoeder die niet gehuwd is met de moeder noch het verwekt kind heeft erkend.

Voorwaarden

Wie kan een uittreksel of afschrift aanvragen?

Voor de akte van een levenloos kind wordt het recht op een uittreksel of een afschrift beperkt tot:

  • de personen op wie de akte betrekking heeft (moeder, vader, meemoeder)
  • de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
  • de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
  • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
  • erfgenamen
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.

 

Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een uittreksel of afschrift.

Procedure

Je kan een uittreksel of afschrift van de akte van een levenloos kind aanvragen in elke Belgische gemeente.

Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je een uittreksel of afschrift van de akte online aanvragen:

  • via de blauwe knop "Aanvraag op eigen naam of voor iemand anders" bovenaan deze pagina
  • of via de attestenpagina van 'Mijn Burgerprofiel'

 

Advocaten, notarissen en gerechtsdeurwaarders kunnen de akte aanvragen voor hun cliënten via de blauwe knop "Aanvraag door derden (notaris/advocaat/deurwaarder)" bovenaan deze pagina.

Die elektronische uittreksels en afschriften zijn voorzien van een elektronisch zegel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze hebben dezelfde juridische waarde als deze afgeleverd door de gemeente. Zolang de informatie op het bewijs correct is, kan je het geldig gebruiken in om het even welke vorm (op papier of in digitale vorm).

Sinds 1 januari 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert jouw akte van voor 1 januari 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate uittreksels of afschriften van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.

Meebrengen

Als je het document zelf ophaalt:

  • jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

 

Als je het document voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • jouw eigen identiteitskaart.